Évszázadokig keresték, közben egy főzőlap felett lógott Jézus képe

2019.11.04. 11:19

Egy eddig elveszettnek hitt 13. századi oltárkép sorozat harmadik darabjára bukkantak a szakemberek. A nagy értékű műkincs meglepő helyen bújt meg: egy francia nő konyhája és nappalija közötti részen, egy főzőlap felett. Az asszonynak fogalma sem volt róla, hogy a régóta keresett, Jézusról szóló alkotásról van szó.

Rekordösszegért kelt el

Hosszú ideig lógott a Jézust ábrázoló, kis méretű falfestmény egy idős francia asszony főzőlapja felett. A nő már nem is tudta megmondani, hogy mikor és hogyan került oda. Amikor azonban most szeptemberben elköltözött, számos vagyontárgyától megvált és a képet egyenesen a szeméttelepre szánta. Egy helyi aukciós üzlet azonban egy véletlennek köszönhetően értesült róla és egy héten belül felbecsülte a festményt, amiről kiderült, hogy óriási értéket képvisel. A képet a korai reneszánsz mester, a 1272-1302 között alkotó Cimabue készítette.

A salvator mundi (a világ megváltója) kifejezést Krisztus egy bizonyos jellegzetes ábrázolására alkalmazták; jobb kezét áldásra emelve, baljában országalmávalForrás: Wikimedia Commons

Giorgio Vasari úgy vélte róla, hogy az első európai mesterként tartjuk számon, aki kizárta a bizánci művészet merevségét a reneszánsz naturalista stílusának javára.

A művészettörténészek már lemondtak a 13. századi alkotásról.

Az Actéon Aukciós Ház árverésén nem kevesebb, mint 26,8 millió dollárért, azaz körülbelül 7,6 milliárd forintért értékesítették.
Ez az összeg új világrekordot jelent egy középkori festményének ellenértékét tekintve – nyilatkozták. – Ez az a legmagasabb ár, amelyet eddig adtak egy európai mestermunkáért az állítólagos Leonardo da Vinci „Salvator Mundi" alkotása 2017-es óta, amit 450 millió dollárért értékesítettek.

Kétséget kizáróan a sorozat része

A 25,4 centiméteres festmény a „Krisztus kigúnyolása" címet viseli, ami Jézust ábrázolja férfiakkal körülvéve, amit a festő egy nyárfa táblára festett. A művészettörténészek szerint a műalkotás egy 1280-ban készült oltárkép részét képezte, amely valahol Európában lógott a falon, valószínűleg Cimbau származási helyén, Firenzében.

A Krisztust ábrázoló ritka festmény évtizedeken át egy konyhában porosodottForrás: Philippe Lopez/AFP/Getty

A több részből álló sorozatképnek eddig csak kettő, másik darabja került eddig elő: a „Krisztus korbácsolása", amely a New York-i The Frick kollekcióban lelhető fel, valamint a „Madonna és gyermeke két angyal között" a londoni Nemzeti Galériában. A szakemberek úgy gondolják, hogy a sorozatnak még legalább öt darabja rejtőzik valahol a világban és talán ugyanúgy nem tudnak értékéről a tulajdonosai, mint a most felbukkant festmény esetében.

A Jézus megkorbácsolása a sorozat egy másik előkerült darabjaForrás: Wikimedia Commons

A konyhában lógó alkotás hitelességének ellenőrzése érdekében összehasonlítottuk a hátulján lévő, különálló féregrágta alagutakat a másik két alkotásban található mintákkal – magyarázta Eric Turquin művészettörténész a The Art Newspaper portálnak. – Kétséget kizáróan ugyanannak a sorozatnak a részei.

Hogy mi a tanulság? Érdemes jobban odafigyelnünk arra, hogy milyen festmények lógnak a konyhánkban. A francia asszony ugyanis azt nyilatkozta, hogy a kép olyan régóta volt a családja tulajdonában, hogy soha nem kérdőjelezte meg annak eredetét. Mindig azt hitte róla, hogy ez egy régi oroszországi vallásos ikon.