Szén-dioxidból és vízből gyártanak üzemanyagot Németországban

2019.11.06. 22:07

Belsőégésű motorok meghajtására alkalmas üzemanyagot szén-dioxidból és vízből gyártó állomást adtak át szerdán Németországban.

A Karlsruhei Technológiai Intézetben (KIT) csupán egy miniatűr gyártósort állítottak össze, amely egy teherszállító konténerben is elfér, és naponta alig néhány liter üzemanyag előállítására alkalmas, beindítását mégis áttörésnek tartják az e-üzemanyag néven, illetve szén-dioxid-semleges és szintetikus üzemanyag néven is ismert technológia történetében. 

Forrás: https://www.napelemguru.hu/tag/megujulo-energia/


Az állomáson az úgynevezett power to liquid eljárást alkalmazzák,

megújuló forrásokból nyert áram felhasználásával gyártanak folyékony üzemanyagot,

amelynek alapanyaga az állomás körüli levegőből kivont szén-dioxid és gőz halmazállapotú víz. A két anyagból úgynevezett szimultán elektrolízissel hidrogént és szén-monoxidot állítanak elő, majd egy újabb lépésben úgynevezett hosszú láncú szénhidrogéneket, amelyeket a folyamat befejező lépésében úgy darabolnak fel, hogy benzinnek, dízelnek vagy kerozinnak megfelelő üzemanyagot lehet gyártani belőlük.

Ezel a módszerrel nem nő a légköri szén-dioxid

A szövetségi oktatási és tudományos minisztérium Kopernikusz projektek (Kopernikus Projekte) nevű energetikai tudományos fejlesztési programjának finanszírozásával kidolgozott módszer előnye, hogy a légkörben felhalmozódott szén-dioxid mennyiségének növelése nélkül lehet használni belsőégésű motorokat, ami nagyban hozzájárulhat az éghajlatváltozás megfékezéséért folytatott küzdelem sikeréhez. 

A világ első integrált Power-to-Liquid teszt létesítménye, hogy üzemanyagot szintetizáljanak a levegőből kivont szén-dioxidból. A létesítmény 4 kémiai lépést integrál, hogy maximum szén-dioxid felhasználást és nagyon magas energia hatékonyságot érjen el.Forrás: https://www.greencarcongress.com/2019/08/20190823-kop.html

Azonban az eljárás még kezdetleges. A KIT szakemberei a következő fejlesztési szakaszra is még csak a napi 100-200 literes mennyiséget célozzák meg, és csak a berendezés harmadik generációja lesz képes naponta legalább 1500 liter üzemanyag előállítására. A számítások szerint a technológia nagyjából tíz év múlva lesz érett az ipari méretű üzemanyaggyártásra.
(Forrás: MTI)