Groteszk emberszerű lény csontjait találták meg Németországban

2019.11.09. 12:00

Már 12 millió éve felegyenesedve járó emberelődre bukkantak Bajorországban - derült ki egy nemzetközi kutatócsoport tanulmányából.

Az eddig véltnél több millió évvel korábban kezdhetett felegyenesedve járni a mai ember és az emberszabásúak újonnan felfedezett lehetséges közös őse - írták a Nature című tudományos folyóiratban a Tübingeni Egyetem és a Senckenberg Humánevolúció-kutató Központ tudósai.

Ez paradigmaváltást jelent az emberi evolúció kutatásában, a paleoantropológia alapjait kérdőjelezi meg az, hogy a felegyenesedés Európában alakult ki - mondta Madelaine Böhme, a kutatócsoport vezetője.

Nem ember, mégis felegyenesedve járt

A tudósok 2015 és 2018 között fedezték fel egy addig ismeretlen ősi főemlős csontkövületeit a bajorországi Unterallgäu egyik agyagbányájában. A Danuvius guggenmosinak nevezett főemlős 11,62 millió évvel ezelőtt élt és valószínűleg képes volt két lábon járni, és négy lábon mászni.

Eddig a felegyenesedett járás kizárólag az ember tulajdonsága volt. A Danuvius azonban nem ember, hanem emberszabású - magyarázta Böhme. A felegyenesedett járás eddigi legkorábbi bizonyítékai mintegy hatmillió évesek és Kréta szigetéről, valamint Kenyából származnak.

A maradványokForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Sebastian Gollnow

A bajor agyagbányában a paleontológusok épségben megmaradt kar- és lábcsontokat, csigolyákat, kéz- és lábujjcsontokat találtak, amelyek legalább négy egyedtől származnak. "Ezek alapján rekonstruálhattuk, hogyan járt a Danuvius. Most először tudtunk több funkcionálisan fontos könyök-, csípő-, térd- és ugróízületet egyetlen csontvázon vizsgálni. Nagy meglepetésünkre néhány csont jobban emlékeztetett az emberére, mint a majmokéra - tette hozzá Böhme.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Sebastian Gollnow

A Danuvius S-alakú gerincoszlopa segítségével tudott felegyenesedni, míg az emberszabású majmoknak egyszer görbülő gerincoszlopa van. "A Danuvius kombinálta a hátsó lábakra alapuló két lábon járást a mellső lábakra építő mászással" - mondta David Begun, a tanulmány társszerzője, a Torontói Egyetem munkatársa.

A kutatók megítélése szerint "az új emberelőd" nagyjából egy méter magas volt. A nőstény, amelynek csontjai előkerültek, 18 kilogrammos, a hím 31 kilogrammos lehetett.

(MTI/dpa/AFP/AP)