Földönkívüli cukrokat fedeztek fel a kutatók ott, ahol nem is remélték

2019.11.21. 18:54

Három meteorit vizsgálata során egy kutatócsoport ribóz és más cukrok jelenlétét állapította meg, ami alapján arra következtetnek, hogy biológiailag fontos cukrok alakulhatnak ki az űrben is.

A kozmikus cukrok szerept játszhattak a földi élet kialakulásában

A vizsgálat alá vetett Földön kívüli minták aminosavakat és más biológiai építőköveket is tartalmaznak. A kutatók véleménye szerint az ilyen cukrok Földre érkezése hozzájárulhatott a legkorábbi biopolimerek kialakulásához.

A földi légkörbe belépett szétrobbanó aszteroida művészi ábrázolásaForrás: leemage/©Ron Miller/Novapix/Leemage/Ron Miller

A tudósok eredményeikről a Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) című szaklapban számoltak be. A japán Tokuku Egyetem szaktudósa, Furukava Josihiro által vezetett kutatócsoport

három úgynevezett szenes kondrit típusú meteoritot vizsgált meg,

köztük a Murchison meteoritot, amely Ausztráliában landolt.

A ribóz, a ribonukleinsav alapvető összetevője minden élő sejtben jelen van, és ezekre bukkantak  rá a meteoritokban más, biológiai szempontból fontos cukrok mellett.

A ribóz molekuláris struktúrája és a Murchinson meteorit, melyben ribózt és más cikrokat találtak.Forrás: https://www.nasa.gov/press-release/goddard/2019/sugars-in-meteorites

Izotópos elemzések szerint a cukrok a Földön kívülről származnak és nem a Földön szennyeződött be velük a minta."Laboratóriumban végzett kísérleti szimulációk segítségével meg tudtuk határozni azokat a körülményeket, amelyek mellett cukrok képződhetnek az űrben.

Így keletkezhetett cukor a világűrben

A tanulmány szerzői arra jutottak, hogy ezek az úgynevezett formózreakcióval jöhetnek létre. E reakció során aldehidekből képződik cukor.

"Égi kövek", meteoritok egy múzeumi gyűjteménybőlForrás: Melbourne Museum

Az ásványi összetétel alapján arra lehet következtetni, hogy a cukrok azoknak az aszteroidáknak a keletkezése előtt, vagy közvetlenül utána alakulhattak ki, amelyekből a meteoritok eredetileg származnak.

A Bennu aszteroida mozaik képe a NASA OSIRIS-REx űhajójáról. A japán Hayabusa2 és az amerikai OSIRIS-REx űrhajók mintákat gyűjtenek a Ryugu és a Bennu aszteroidáról, melyek mintáit a mostani eredmények segítenek analizálni.Forrás: https://www.nasa.gov/press-release/goddard/2019/sugars-in-meteorites

Több mint ötven évvel ezelőtt a tudósok már találtak biológiai cukrokat, például glükózt és arabinózt  szenes kondrit típusú meteoritokban. Eddig azonban nem sikerült bizonyítani Földön kívüli eredetüket.

(Forrás: MTI/dpa)