Hetven millió évvel ezelőtt kígyók szaladgáltak a Földön

kígyó, őskígyó
A Najash illusztrációja Raúl O. Góme-tól
A kígyók már legalább 170 millió éve, a felső-középső jura időszak óta élnek a Földön, ám a kutatók meglepően keveset tudnak az evolúciós fejlődésükről, hiszen csak ritkán kerülnek elő a régmúltról tanúskodó fosszíliák. Az azonban biztos, hogy egykor rendelkeztek hátsó lábakkal is, majd később váltak „lábatlanná". Egy, a Science Advances tudományos folyóiratban most publikált tanulmány szerint ez az átmenet sokkal hosszabb ideig történt, mint azt korábban gondoltuk.

Teljesen újraírják, amit a kígyókról gondoltunk

Egy nemzetközi kutatócsoport nemrég részletes leírást készített egy ősi, hátsó végtagokkal élő kígyóról, amely Najash rionegrina néven vált ismertté. A dolog pikantériája, hogy a Bibliában Nahash egy lábakon járó kígyó, amelyet néha „hébet kígyónak" neveztek.

Az állatról szóló, első beszámolókra csak tizenhárom évvel ezelőtt bukkantak a csúszómászókkal foglalkozó herpetológusok:

kutatásuk alapjául több, darabokra tört és egy tökéletes épségű koponya szolgált, amelyek Argentínából és Észak-Patagóniából származtak.

A Najash illusztrációja Raúl O. Góme-tól Forrás: Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

– mondta Fernando Garberoglio, a Buenos Aires-i Egyetem kutatója. – Mint ilyen, ezek a kövületek lehetővé tették számunkra, hogy válaszolhassunk néhány régóta felmerülő kérdésre arról, hogy a kígyók hogyan fejlesztették ki magasan specifikus koponyáikat.

Ez számos, új megállapításhoz vezetett a kezdetleges kígyók megjelenésével kapcsolatban. Még ennél az erősen hiányos állapotú példánynál is egyértelmű volt, hogy

a Najash rionegrina robusztus hátsó végtagokkal rendelkezett.

A kutatók azt is megállapították, hogy más, hozzá hasonló ősi kígyókkal ellentétben inkább a sivatagon keresztül mászott, nem pedig az óceánt úszta át. Ebben az tekintetben a Najash egyedülállónak számít, mégpedig a földi élőhelye miatt.

A kígyók evolúciós gyökereit keresték

Az úgynevezett mikrokomputeres, tomográfiai vizsgálat során kiderült, hogy Najash a gyík és a modern kígyó tulajdonságainak kombinációját egyesíti. Arccsontja a gyíkhoz hasonló, ahol nincs egy olyan csontív, amely összeköti a koponyát az arccsontot.

Szintén köztes tulajdonságot jelent a két faj között az állkapocs jelenléte.

A kutatók szerint azonban a Najasnak számos, pont olyan rugalmas ízülete is volt, mint amelyet ma találhatunk a modern kígyók koponyájában.

A Najash fosszilizált koponyája Forrás: Fernando Garberoglio

– mutatott rá Dr. Alessandro Palci, a Flinders Egyetem kutatója, a tanulmány társszerzője. – Jellemzőjük az igen mozgékony koponya, amely lehetővé teszi számukra a nagy zsákmányok lenyelését.

Néhány hasonló, közös vonás akad a mai, modern kígyókkal Forrás: AFP/2013 Getty Images/Joe Raedle

Korábban a kutatók meg voltak győződve arról, hogy a kígyók egy vak, fészkelő gyíkfajtól származnak. A Scolecophidiák közé tartozó, kicsi, féregszerű kígyók csoportja számos közös vonással bír, ezért

nem véletlenül tekintik őket a leginkább kezdetleges kígyóknak, amelyek ma is élnek.

Az újonnan megvizsgált kövületek azonban azt mutatják, hogy az ősi kígyók koponyáiban nincs közös vonás ezekkel.

– magyarázta Mike Lee professzor, a Flinders Egyetem és a Dél-Ausztrál Múzeum kutatója. – Ezek a kis lábakkal rendelkező, kezdetleges kígyók egy igen sikeresen működő testet fejlesztettek ki, amely több millió éven át fennmaradt és alkalmazkodott mind a földi, mind a vízi életmódhoz.