A dinoszauruszok is szenvedtek a tetvektől százmillió éve

tetű
Már százmillió éve a dinoszauruszok is szenvedtek tetvekhez hasonló élősködőktől; paleontológusok fedezték fel az őshüllők tollaiban megtapadt, fosszilizálódott parazitákat.

Ősvilági paraziták, amelyek a dínók vérét szívták

A tudósok a Nature Communications eheti számában publikálták kutatásuk eredményeit. Két burmai borostyánkőben tíz rovart találtak a paleontológusok a megkövesedett tollakon, amelyeket a paraziták láthatóan megrongáltak, úgy tűnik, mintha megették volna.

A borostyán kitűnően megőrizte az egykor benne ragadt élőlényeket,

"annyira jól, hogy szinte olyan, mintha ma élnének" - közölte Chungkun Shih paleontológus, a tanulmány társszerzője, a pekingi Capital Normal Egyetem és a washingtoni Nemzeti Természettudományi Múzeum kutatója.

A dinoszauruszokat is gyötörték az apró vérszívók Forrás: https://vtnews.vt.edu/articles/2019/05/science-mini_tyrannosaurus_rex_Suskityrannus_Nesbitt.html

Az őslénytankutatók korábban már találtak rá bizonyítékot, hogy

a dinoszauruszokat vérszívó kullancsok, bolhák és más élősködők gyötörték,

ám a mostani felfedezés 55 millió évvel korábbra tolja ki a tetvek legkorábbi megjelenését.

Az ősi parazita rovar, a Mesophthirus angeli hasonlít a modern tetvekhez, csápja és láb karmai kissé eltérőek. A tudósok nem biztosak, hogy a mai tetvekkel azonos Phthiraptera taxonómiai rendhez tartozik-e. Forrás: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/lice-filled-dinosaur-feathers-found-trapped-100-million-year-old-amber-180973727/

Shih és kollégái a tetűre hasonlító parazitáknak a Mesophthirus engeli nevet adták. Mint mondták, meglepte őket, hogy a megkövesedett maradványokban talált paraziták sokkal kisebbek voltak, mint mai rokonaik.

Az ősetvek nagyon aprók, kisebbek, mint 0.2 milliméter voltak

"A megkövesedett bolhákkal kapcsolatos tanulmányaink alapján arra gondoltunk, hogy ha tetveket keresünk, azoknak nagyobbnak kell lenniük a ma ismert tetveknél, de kiderült, hogy éppenséggel nagyon aprók.

Ez megmagyarázza, hogy a kompressziós kőzetekben miért nem találtunk

egyetlen tetűt sem" - fejtette ki a tudós, hozzátéve, hogy apró mivoltuk miatt tartott olyan sokáig, amíg felfedezték őket.

Mesophthirus angeli mászik a dinoszaurusz tollában a koözép-krétakorban. Forrás: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/lice-filled-dinosaur-feathers-found-trapped-100-million-year-old-amber-180973727/

A tudósok szerint a parazitának a krétakor közepéről származó fosszíliában való megjelenésére van magyarázat. Éppen ebben az időszakban kezdődött el ugyanis a madarak és a tollas dinoszauruszok gyors diverzifikációja.

A Caihong juji tollas dinoszaurusz művészi illusztrációja. A krétában felgyorsult a tollal borított dinoszauruszok evolúciója Forrás: Velizar Simeonovsk, The Field Museum

Az ősi élősködők és gazdaállataik kapcsolatának tanulmányozásával arról is többet lehet megtudni, hogyan fejlődtek ki a mai kártevők. "Az emberiség történelméből ismerjük, hogy a bolha okozta a fekete halált, a pestist, és egészen napjainkig gyötörnek bennünket a vérszívó vagy csípős élősködők" - mutatott rá Shih.

(Forrás: MTI)