A madaraktól tanultak meg repülni a Wright-fivérek

Wright
1903. december 17-én hajtották végre az első sikeres repülést: Orville navigál, Wilbur ott futott mellette
Vágólapra másolva!
Mindössze 12 másodpercre volt szüksége a Wright-fivéreknek, hogy örökre megváltoztassák a világot. 1903. december 17-e hideg és szeles reggelén az észak-karolinai Kitty Hawk homokdűnéin a magasba emelkedett a történelem első repülőgépe. A szerkezetet két szerény férfi, Wilbur és Orville Wright építette, több éves kísérletezés és tapasztalatgyűjtés nyomán. A repülésről szőtt álmaikat pontosan 116 éve tudták valóra váltani, amivel lehetővé tették, hogy a mai repülőgépek már több órán át és több ezer kilométeren keresztül is képesek odafenn maradni.
Vágólapra másolva!

„A repülés vágyát őseink hagyományozták ránk, akik a történelem előtti korokban tett fárasztó utazásaik során irigykedve figyelték, ahogy a madarak szabadon, teljes sebességgel szálltak a levegőben, felemelkedve az ég végtelen országútjára."
(Orville Wright)

Egy helikopter makett adta az alapokat

A Wright-fivérek Daytonban, Ohióban nőttek fel és szinte a kezdetektől foglalkoztatta őket minden, ami pörög, forog és mozog. Wilbur 1867-ben, Orville pedig négy évre rá, 1871-ben született. A repülés iránti szenvedélyük akkor vált bizonyossá, amikor édesapjuk, Milton Wright (egy észak-amerikai protestáns felekezet püspöke)

vásárolt a fiúknak egy francia játékot, egy ötvencentes helikopter makettet.

A kreativitásukat azonban édesanyjuk is táplálta, aki bámulatos kézügyességének köszönhetően bármit el tudott készíteni, így különösen a gyermekeinek gyártott egyedi játékokat.

Orville Wright 1876-ban Forrás: Wikimedia Commons

Bár Wilburnak és Orvillenek még három testvére volt, őket kettőjüket a kezdetektől összekapcsolta egy különleges, szinte szimbiotikus kötelék.

Wilbur Wright gyerekkori fotója Forrás: Wikimedia Commons

– írja David McCullough a The Wright Brothers című könyvében. – Arra a kérdésre, hogy mire készülnek, azt válaszolták, hogy egy olyan gépet készítenek, amelyen valamikor repülni fognak.

Kerékpárokat terveztek és gyártottak

Bár Wilbur és Orville szorgalmasan elkezdte a főiskolát, a sors végül úgy hozta, hogy testvéreikkel ellentétben, nem fejezték be tanulmányaikat. Wilburt egy komoly sportsérülés vetette vissza, míg Orvillet a család költözködése akadályozta meg a felsőfokú bizonyítvány megszerzésében.

Műszaki ismereteik bővítésének és a tudás iránti vágyuknak azonban semmi sem szabhatott gátat.

A 18 éves Orville 1889-ben nyomdát alapított és Wilbur hamarosan csatlakozott a „fivéri vállalkozáshoz".

A Wright fivérek egyik biciklije Forrás: Wikimedia Commons

Ezután mindketten újságírásba kezdtek, amit egy kerékpártervezéssel, -gyártással és -értékesítéssel foglalkozó üzlet követett 1893-ban, Wright Cycle Company néven.

– mutatott rá McCullough a könyvében. – Orville éppen az ellenkezője: szégyenlős volt, de sokkal boldogabbnak tűnő fiú, aki mindig az élet naposabb oldalát látta; ragyogó, mechanikusan gondolkodó elmével megáldva.

A Wright fivéreket mindig foglalkoztatta a repülés gondolata Forrás: Wikimedia Commons

Az 1896-os év fordulópontnak bizonyult az egész Wright család számára: Orville elkapta a tífuszt. A beteg öccsét bátyja ápolta, közben a repülésről olvasott. Így került a figyelmük központjába a tragikus sorsú Otto Lilienthal, aki az egyik repülési kísérlete során meghalt.

A Wright fivérek újra felfedezték a repüléssel kapcsolatos gyermekkori megszállottságukat,

és Orville teljes felgyógyulása után belevetették magukat a vitorlázók és repülési elméletek titkaiba.

Megvizsgálták Leonardo da Vinci és a kortárs feltalálók, többek között a már említett Otto Lilienthal, Samuel Langley és Octave Chanute tervrajzait és megfigyeléseit.

Forradalmi változásokat hoztak

A testvérek lelkes madármegfigyelőkké váltak és a szárnyasok repülését vizsgálták. Napokat töltöttek a természetben, hogy ellessék a legjobb repülési technikát.

– mondta egyszer később Orville. – Ez pont olyan, mint amikor egy varázslótól megkérdezzük, hogy mi rejlik a trükkjei hátterében.

Több prototípust gyártottak Forrás: Library Of Congress

A fivérek folyamatosan egyeztetéseket folytattak a Smithsonian Intézettel és az Időjárási Hivatallal, amelyek információkkal és tanácsokkal látták el őket.

A háttértőkét a századfordulón virágzó kerékpár üzletük biztosította, ebből finanszírozták a repülőgépes kísérleteket.

Aprólékosan tervezték meg a repülőgépet Forrás: Library Of Congress

Orville és Wright 1899-ben meg is kezdte első gyakorlati tesztjeit, amelyek forradalmi változások hoztak: ilyenek voltak többek közt a repülőgép irányításának kidolgozott alapelvei vagy épp a légcsavar (propeller) megjelenése, amelynek az alapanyaga azonban még fa volt.

Órákon át figyelték a sirályokat

Hamarosan áttették székhelyüket az Atlanti-óceán partján található Kitty Hawkba, ahol az erős széljárás jóval kedvezőbb feltételeket biztosított a tesztek végrehajtásához. Később összebarátkoztak az eleinte kissé szkeptikus helybéliekkel, akik félelemmel vegyes csodálattal figyelték a két testvér elmélyült munkáját.

Éveken át tanulmányozták a repülést Forrás: Wikimedia Commons

A fivérek saját műhelyt építettek, de néha csak órákon át a tengerparton álltak és figyelték a sirályok repülését, miközben jegyzeteltek.

– emlékezett vissza az egyik helybéli lakos, John T. Daniels, aki később az első repülés szemtanújaként nyilatkozott.

Az 1901-es tesztrepülés még nem hozta meg a sikert Forrás: Library Of Congress

Az 1903-as év végére, hosszas továbbfejlesztések és tesztek után a Wright-fivérek már biztosak voltak abban, hogy képesek a magasba emelni egy repülőgépet. A december 14-i, első kísérlet azonban kudarcba fulladt: a Flyer I-es szárnya a földbe csapódott.

Ám a kudarc nem tántorította vissza a testvérpárt; több napos javítási munkálatok következtek.

1903. december 17-én hajtották végre az első sikeres repülést: Orville navigál, Wilbur ott futott mellette Forrás: Wikimedia Commons

Pár nap múlva, december 17-én a történelem első repülőgépe ezúttal már sikerrel teljesítette a kitűzött célt: 12 felemelő másodpercig lebegett a levegőben, miközben 39 méteres távolságot tett meg.

Aznap további három kísérletet hajtottak végre, amiből az utolsó 59 másodpercig tartott.

Amikor a fivéreket később a repülés korának kezdeteiről kérdezték, szerényen csak ennyit nyilatkoztak: „Nem volt idő félni vagy megijedni".

Valóra váltották az álmot

Erről a történelmi tényről meglepő módon sem a helyi, sem a nemzetközi sajtóban nem esett túl sok említés.

Az 1903-as Flyer a washingtoni National Air and Space Múzeumban Forrás: Wikimedia Commons

– mesélte később az egyik szemtanú, John T. Daniels. – Nem hiszem, hogy valaha is láttam már szebbet az életemben.

Wilburt és Orville-t azonban nem érdekelte a népszerűség vagy a nemzetközi figyelem, ők inkább a repülés örömére koncentráltak. A következő öt évben folytatták kísérleteiket és számos prototípust gyártottak, amíg egy óránál is tovább utazhattak a levegőben.

Egy 1907/1908-as Wright modell Forrás: Wikimedia Commons

– mondta egyszer Wilbur Wright. – Egy álom vált valóra, ami sokkal több, mint egy jó érzés: a tökéletes béke és az izgalom keveréke, amely során minden idegszálunk megfeszül.

A Wright fivérek forradalmasították a repülést Forrás: Wikimedia Commons

Ezután azonban még számos, további fejlesztésre volt szükség ahhoz, hogy eljussunk a jelenbe, ahol

a repülőgépek több órán át és több ezer kilométeren keresztül is képesek a levegőben maradni.

A leginkább elfogadott elmélet szerint a Wright fivérek teremtették meg az alapokat, bár néhány feltevés azt sugallja, hogy a német származású amerikai Gustav Weisskopf 1901. augusztus 14-én, kettő évvel a Wright fivérek előtt már a magasba emelkedett saját építésű gépével.