Több mint 2 milliárd éve történt a legrégebbi aszteroida-becsapódás

aszteroida, Föld
Tudósok szerint 2,2 milliárd éve történt a legrégebbi aszteroida-becsapódás, amelynek feltehetően egy jelentős éghajlatváltozás volt a következménye.

Az Ausztrália nyugati részén található, mintegy 70 kilométer átmérőjű (pontos méretét az azóta bekövetkezett erózió miatt nehéz megállapítani) Yarrabubba-krátert eddig is a legrégebbinek tartották, de egy kedden közreadott tanulmány a pontos korát is meghatározta, eszerint fele olyan idős, mint maga a Föld.

Az ausztráliai Perthben működő Curtin Egyetem kutatói nagy pontosságú kormeghatározó módszerrel (nagy felbontású pásztázó proton mikroszondával) "megcélozták a becsapódás nyomát újrakristályosodás révén megőrző ásványi szemcséket" - olvasható a Nature Communications című tudományos folyóiratban.

A kutatók megállapították, hogy a Yarrabubba-kráter 2,229 milliárd éves, azaz a keletkezése egybeesik az úgynevezett "hógolyó Föld" állapot végével.

"Vannak hordalékok meglétén alapuló geológiai bizonyítékok arra, hogy 2,4-2,2 milliárd éve léteztek gleccserek a Földön. A Dél-Afrikában talált legfiatalabb hordalék kora megegyezik a Yarrabubba-kráterével" - magyarázta Timmons Erickson, a NASA Johnson Központjának munkatársa, a tanulmány vezetőszerzője.

Forrás: Science Photo Library/MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Mark Garlick/Science Photo Libra

Ha nincs is bizonyíték arra, hogy a becsapódás övezetében gleccser volt, "érdekes megjegyezni, hogy a gleccserhordalékok mintegy 400 millió évvel a becsapódás után már kikerültek az ásványok +memóriájából+" - hangsúlyozta Christopher Kirkland, egy másik szerző.

Digitális modellezéssel a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy egy meteorit, amely jeges talajba csapódott, 5 kilométer vastag jégrétegen haladt át, majd hatalmas mennyiségű vízgőzt - akár 500 milliárd tonnányit - bocsátott a légkörbe.

"Feltehetően ez a gőzkilövelés - "amelynek erősebb üvegházhatása volt, mint a szén-dioxidnak" - idézett elő egy olyan felmelegedést, amely révén a bolygón véget ért a jégkorszak.

Ez a forgatókönyv meglehetősen szokatlan, a meteorit-becsapódásokat ugyanis többnyire lehűlés kíséri: erre a legismertebb példa a mexikói Yucatán-félszigeten becsapódott aszteroida, amelynek következtében feltehetőn kihaltak a dinoszauruszok mintegy 66 millió éve. A jégkorszakkal kapcsolatos modellezéseink egyedülállóak - mondta Timmons Erickson, aki elismerte, hogy egyelőre csak elméletről van szó. A tudós reményét fejezte ki, hogy más kutatók is tanulmányozni fogják a jégkorszak idején történt becsapódások következményeit.

(MTI/AFP)