Az EYOS Expeditions amerikai vállalkozás 2019.júliusától fogott hozzá ahhoz a merülés sorozathoz, melynek során az 1912. április 15-én hullámsírba merült RMS Titanic óceánjáró 3 821 méteres mélységben fekvő roncsáról készítettek dokumentumfilmet. Csak idén januárjában derült ki, hogy a kutató tengeralattjáró egy alkalommal neki ütközött a roncsnak, de az egyelőre még nem ismert, hogy ezzel milyen károsodás érte a Titanic rendkívül rossz és meggyengült állapotban lévő hajótestét.

Az első útján merült mélybe az "esüllyeszthetetlen" luxusgőzös

Az EYOS Expeditions a történelem leghíresebb óceánjárója, az egykor a White Star Line hajózási társaság tulajdonában állt RMS Titanicról forgatandó dokumentumfilm készítéséhez szervezett merüléseket tavaly nyáron, az egykori luxusgőzös Új Fundlandtól 650 kilométerre délkeletre, az atlanti mélytengeri fenéksíkságon több mint 3 800 méter mélyen nyugvó roncsaihoz.

A Titanic roncsa a közeli jövőben teljesen meg fog semmisülniForrás: NOAA/IFE/URI

A Titanic 1912. április 10-én futott ki a hatalmas sajtóhírveréssel beharangozott első útjára a dél-angliai Southamptonból.

A Titanicnak, akkori világ legnagyobb óceánjárójának New Yorkba tartó első útja igazi szenzációnak számított.

A Titanic kifut Southampton kikötőjéből az első, de utolsónak bizonyult, tragikus útjáraForrás: Pinterest

A hajó mérhetetlenül fényűző első osztályán a kor leghíresebb és leggazdagabb előkelőségei adtak egymásnak randevút az óceánjáró legelső, a világsajtó által kitüntetett figyelemmel kísért útján.

Egy női holttestet, a Titanic egyik áldozatát emelik az egyik mentőhajó fedélzetére, a hajó katasztrófája utáni napokbanForrás: Elter Tamás archívuma

A Titanic a korán jött enyhe idő miatt fokozottá vált jégveszély ellenére sem a tanácsolt, jóval délebbi (és ezért hosszabb),

hanem a hagyományos hajózási útvonalon haladt teljes gőzzel az észak-amerikai partok felé,

amikor 1912. április 14-én nem sokkal éjfél előtt egy hirtelen felbukkant jéghegynek ütközött.

A  Titanic az 1912 áprilisában korán megindult jégzajlás miatt veszélyessé vált északi útvonalon haladt az amerikai partok feléForrás: Ken Marschall

Az ütközés olyan súlyos sérülést okozott a hajótest vízvonal alatti részében, hogy az „elsüllyeszthetetlennek" kikiáltott gőzös másnap kora hajnalban, miután kettétört, a mélybe süllyedt. 

A Titanic 1912. április 15-én hajnali 2 óra 20 perckor merült a mélybeForrás: Ken Marschall

A Titanic katasztrófájában 1517-en vesztették életüket.

A roncsot csak a tragédia után hét évtizeddel később, 1985. szeptember elsején fedezte fel egy amerikai-francia kutatóexpedíció Új Fundlandtól délre, 3 821 méteres mélységben.

Ma már csak szigorú feltételekkel lehet lemerülni a roncshoz

A roncs tulajdonjogát, illetve a leletmentési jogot az atlantai bejegyzésű RMS Titanic Inc. társaság szerezte meg az 1984-ben megszűnt Cunard hajózási vállalattól, a White Star Line jogutódjától.

A Titanic orra a baloldali horgonnyal, 3 821 méter mélyen, az atlanti fenéksíkságon. Jól megfigyelhetők a fémtestre tapadt cseppkőszerű baktériumtelepekForrás: Elter Tamás archívuma

Az RMS Titanic Inc. 1987-től számos kutató és leletmentő expedíciót hajtott végre a luxusgőzös roncsához, több ezer leletet hozva felszínre.

A Titanic egyik mélyből felhozott gőzsípja, amely az egyik hajókéményre volt eredetileg felszerelveFotó: Csudai Sándor - Origo

A tárgyakat gondosan konzerválták és restaurálták, amelyekből időszakos kiállításokat szerveznek a világ különböző országaiban. (Magyarországon már kétszer járt ez a világhírű kiállítás, legutóbb 2017-ben.)

A roncsot védetté nyilvánították,

és a Titanic kutatását illetve a leletmentés feltételeit is jelentősen megszigorította az a Kanada, Nagy Britannia és az Egyesült Államok kormányai között létrejött nemzetközi megállapodás, amely a gyors pusztulásnak indult hajóroncs állagának megőrzését szeretné elérni.

A Titanic roncsa egyre rosszabb állapotba kerül. Van, aki elpusztítaná a roncsot megtámadó baktériumokatForrás: Ken Marschall

Ezért is kísérnek fokozott figyelemmel minden olyan mélytengeri expedíciót,

ami a Titanic roncsaihoz száll alá a mélybe. Az EYOS Expeditions a megfelelő engedélyek birtokába kezdett hozzá a merülésekhez, a National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA, Nemzeti Óceán és Légkörkutatási Hivatal) közreműködésével.

Mélytengeri merülőeszköz a Titanic roncsánálForrás: AFP

A NOAA feladata ugyanis a roncs körzetének, illetve a Titanichoz leszálló kutató és egyéb expedícióknak a felügyelete. Az EYOS Expeditions merüléseinél ezért a NOAA munkatársa is jelen volt.

Erős mélytengeri áramlat csapta hozzá a Titanic roncsához

Az idén január 7-én nyilvánosságra került jelentés szerint az EYOS Expeditions kétszemélyes tengeralattjárója a 2019 júliusában és augusztusában tapasztalt

rendkívül erős mélytengeri áramlatok miatt többször is az óceánfenékhez csapódott,

egy alkalommal pedig a Titanic ma már rendkívül rossz állapotban lévő, az előrehaladott korrózió miatt statikailag meggyengült hajótestének ütközött.

Harold Thomas Cottam, a Carpathia rádiótávirásza április 15-én nem sokkal éjfél után fogta a süllyedő Titanic vészjelzését, de mire a Carpathia a helyszínre ért, az óceánjáró már a mélybe süllyedtForrás: AFP

Noha az ütközés még a tavalyi év augusztusában történt,

de mind az EYOS Expeditions, mind pedig a NOAA egészen január elejéig mélyen hallgatott az incidensről.

Az EYOS Expedition csak 2020 január 7-én - az incidens után öt hónappal később- értesítette a Virginia állam keleti partvidékének ügyeiben illetékes bíróságot az ütközés tényéről.

Jean-Louis Michel (a kép bal szélén, sárga overallban) és Robert D. Ballard (jobbról a második baseballsapkában és kék ruhában) a Titanic roncsának felfedezése után, 1985. szeptember elsejénForrás: Pinterest

A NOAA szóvivője, Brady Phillips január 29-én pedig alaptalannak minősítette azt a vádat, hogy az incidenst eltitkolták volna a feltehető károsodás miatt bírósági keresetet benyújtó RMS Titanic Inc. előtt.

Pillanatkép a roncs belsejéből. Az első osztály híres törökfürdője falán megmaradtak a csempékForrás: Pinterest

Phillips arra hivatkozott, hogy az expedíción a tulajdonosi jogokkal rendelkező RMS Titanic Inc. képviselője is részt vett megfigyelőként,

tehát tudnia kellett a balesetről,

és ha ezt ennek ellenére sem jelentette az RMS Titanic Inc.-nek, az az ő, nem pedig a NOAA felelőssége.

Megindult az egymásra mutogatás

Időközben meghallgatták az RMS Titanic Inc. megfigyelőjét is, aki azzal védekezett, hogy azért nem tett jelentést, mert egy olyan titoktartási nyilatkozatot írattak alá vele, ami ezt megtiltotta.

Jack Phillips, a Titanic első rádiótávírásza. Phillips is odaveszett a katasztrófában. A távírófülkében maradt Marconi-készülék felhozatalára most készül az RMS Titanic Inc.Forrás: The National Archives

Az azonban még nem került nyilvánosságra, hogy ki, és milyen célból íratta alá vele ezt az állítólagos nyilatkozatot.

És ami a legnagyobb kérdés, hogy milyen mértékben sérült meg a roncs,

amely már így is közel áll az összeomláshoz.

A Titanic Két gőzgépének dugattyúi. Ezeken is megfigyelhetők a vasfaló baktériumok nyomai. A hajótest már közel áll a teljes összeomláshozForrás: AFP

A roncs felfedezése után több társaság is rendszeresen szervezett kalandturisták számára mélytengeri merüléseket a Titanichoz, és a tengeralattjárók nem egyszer hajtottak végre durva landolást a roncs első szekciójának a fedélzetén, komoly károkat okozva a hajótestbe.

A Titanicot ábrázoló legutolsó felvétel, amelyet Frank Browne készített 1912. április 11-én délután fél kettőkor, amikor a legendás óceánjáró utolsó kikötőhelyéről az írországi Queenstown-ból nekivágott az óceán átszelésének. Emberi szem ekkor látta utoljára a partról az álmok hajójátForrás: FRANCIS BROWNE HERITAGE/IRISH PICTURE LIBRARY

Többek között ezért is szigorították meg és korlátozzák a magáncélú lemerüléseket a Titanic roncsához.

A Titanic-történet leghíresebb magyarja, A Carpathiának a túlélők mentésében hősiesen közreműködő magyar hajóorvosa, dr. Lengyel ÁrpádForrás: DR LENGYEL ÁRPÁD HAGYATÉKA/SZABÓ GÁBOR - ORIGO

Robert D. Ballard oceanográfus, a Titanic roncsának felfedezője szerint a hajótestet megtámadó vasfaló baktériumok és az előzőekben említett mechanikai sérülések miatt az erősen korrodálódott hajótest még ebben, vagy a következő évtizedben össze fog omlani.

Robert D. Ballard oceanográfus, a Titanic roncsának felfedezőjeForrás: AFP/Charles Hoskinson

Az RMS Titanic Inc. jelenleg azon dolgozik, hogy felhozza a távírószobából az épen maradt Marconi-készüléket, amelyen Harold Bridge és Jack Phillips, a Titanic távírászai a jégheggyel való ütközés után leadták a vészjelzést, többek között a Titanic túlélőit megmentő Cunard-gőzös, az RMS Carpathia számára.