Kétszáznegyvenmillió éves törpeszauruszt fedeztek fel Németországban

hidasgyík
A hidasgyík (Sphenodon punctatus)a Lepidosauria csoport tagja.
Kétszáznegyvenmillió éves, 10 centiméteres törpeszauruszt fedeztek fel Németországban. A mai Baden-Württemberg területén élő gyíkszerű állat maradványaira a Stuttgarti Természettudományi Múzeum kutatói bukkantak egy Vellberg város közelében lévő kőfejtőben.

Rainer Schoch paleontológusnak és dinoszauruszszakértőnek a hüllő feje tűnt fel egy szürke agyagrétegben, amely egy régen eltűnt tó alján rakódott le.
A mindössze 12 milliméter hosszúságú fejet mini számítógépes tomográffal vizsgálták meg. Láthatóvá váltak így a koponyacsontok és a rovarevő állat fogai.

"Általa egy új fajt és nemet is felfedeztünk"

- mondta Schoch.
A kicsiny állatnak Schoch és csapata a megtalálási hely, Vellberg, valamint Alfred Bartholomä fosszíliagyűjtő tiszteletére a Vellbergia bartholomaei nevet adta. A felfedezésről a Scientific Reports című szaklapban számoltak be.

A Vellbergia bartholomaei CT felvétele. Forrás: https://phys.org/news/2020-02-tiny-prehistoric-lizard-reptile-evolution.html

A múzeum szerint a törpeszaurusz a lepidosauria csoport egyik legrégebbi képviselője, a csoport ma több mint 10 ezer fajt foglal magába.

A meglepően apró leletnek nagy jelentősége van a triász kori élőhely további kutatása és rekonstrukciója szempontjából.

A lepidosauria csoportba, vagyis a pikkelyes bőrűek közé tartozó állat a hüllők fejlődéséről is lényeges információval szolgál.
"Azért olyan izgalmas ez az állatka, mert nagyon keveset tudunk a hüllők és kígyók elődeiről" - mondta Rainer Schoch.

A hidasgyík (Sphenodon punctatus)a Lepidosauria csoport tagja. Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Lepidosauria#/media/F%C3%A1jl:Sphenodon_punctatus_in_Waikanae,_New_Zealand.jpg

Az új lelet bepillantást enged a dinoszauruszok kialakulása előtti időszakba is, a hatalmas állatok ideje ugyanis Schoch szerint 20 millió évvel később kezdődött. Korábban már találtak ugyan a dinoszauruszok előtti időszakból származó leleteket, de eddig csak nagyobb fajoktól, például 5-6 méteres krokodiloktól.

(Forrás: MTI)