Az új koronavírus az influenzához hasonlóan terjed

2020.02.20. 13:50

Új koronavírus-fertőzött betegek orr- és garatváladékának mintáit vizsgálva kínai kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a Covid-19 vírus inkább az influenzához hasonlóan viselkedik, és nem úgy, mint az azonos családba tartozó SARS-vírus, ezért jóval könnyebben terjed a korábban feltételezettnél.

Egy esetben arra is felfigyeltek a kutatók, hogy bár a betegnek nem voltak tünetei, a vírus jelen volt a szervezetében, ami megerősíti azt, hogy a betegség jellemző tüneteit nem mutató emberek is terjeszthetik az új koronavírust.

Bár a New England Journal of Medicine című tudományos folyóiratban szerdán közzétett eredményeikről a szakemberek hangsúlyozzák, hogy azok előzetesek, tanulmányuk új bizonyítékkal szolgál arra, hogy az új koronavírus, amely már több mint 2100 halálos áldozatot követelt Kínában, nem olyan, mint a koronavírus-család más tagjai.

A kutatók Kanton tartományban vizsgálták meg 18 beteg szervezetében a koronavírus mennyiségét. Bár a betegség tüneteit nem mutatta, egy beteg orrában és garatában mérsékelt mennyiségű vírust találtak. A másik 17 beteg esetében kimutatták, hogy a vírus szaporodott rögtön azután, hogy az első tünetek megjelentek. Amikor az orrban több vírus van jelen, mint a garatban, az inkább az influenzához hasonlít, mint a SARS-vírushoz - írták a szakemberek.

A tüsszentéssel rengeteg kórokozó kerül a levegőbeForrás: Cultura Creative/© Cultura, all rights reserved./Callista Images

A tünetet nem mutató beteg esetében is hasonló mintázatot mutattak ki. "Ez azt mutatja, hogy vírus a felső légúti szervekből terjed, és tünetmentesen is terjeszthetik emberek" - magyarázta Gregory Poland, a rochesteri Mayo Klinika virológusa, oltóanyagkutatója, aki nem vett részt a tanulmányban.

A SARS-vírussal szemben - amely mélyen az alsó légutakban okoz fertőzéseket és tüdőgyulladást - a Covid-19 úgy tűnik, hogy mind a felső,mind az alsó légutakban jelen van. Ezért lehet képes nemcsak súlyos tüdőgyulladást okozni, hanem az influenzához vagy a náthához hasonlóan könnyebben terjedni.

"Ez a vírus jóval inkább képes emberek között terjedni, mint más új koronavírus. Ez az influenzavírus terjedéséhez hasonló" - erősítette meg Kristian Andersen, a La Jolla-i Scripps Kutatóközpont immunológusa.

A kutatók szerint ezért más megközelítés szükséges a megfékezéséhez, mint amit alkalmaztak a SARS-járvány esetén.

KoronavírusForrás: NIAID-RML

Amerikai kutatók felvázolták az új koronavírus egyik kulcsfehérjéjének a háromdimenziós atomméretű szerkezetét, ami áttörést jelenthet a vírus elleni oltóanyag, terápiás antitestek fejlesztésében, a betegség diagnosztizálásában.

A Science című tudományos folyóirat honlapján bemutatott tanulmányukban az Texasi Egyetem és az Amerikai Nemzeti Egészségvédelmi Intézet kutatói kriogenikus elektronmikroszkóppal térképezték fel a Covid-19 tüskés fehérjéjét azután, hogy kínai kutatóktól megkapták a vírus genomjának szekvenciáját.

A kutatók azt találták, hogy a Covid-2019 új koronavírus a SARS-vírussal azonos ACE2 receptorhoz kötődik, de az új koronavírus esetében az ACE2 kötődése tízszer, hússzor magasabb, mint a SARS-vírus esetében. Ez adhat magyarázatot az új koronavírus emberek közötti könnyebb terjedésére - magyarázta Jaso McLellan, az egyetem professzora, a tanulmány vezetőszerzője.

(MTI)