Csirkefalatkára hasonlított a most előkerült kétezer éves ezüsttőr

tőr
A régészeknek elállt a szava, amikor egy kétezer éves ezüsttőrt fedeztek fel a gazdagon díszített burkolatával együtt egy római katona sírjában a németországi Haltern am Seeben tónál. A szakemberek szerint a férfi egykor a germán törzsek ellen harcolhatott – nem túl sikeresen.

Valószínűleg Augustus császár idejében élt

A tőrt annyira korrodálta az idő vasfoga, hogy a régészek egymás között csak „csirkefalatkának" hívták. A szakembereknek nem kevesebb, mint kilenc hónapra volt szüksége az eszköz eredeti állapot-közeli helyreállításához. Végeredményként egy 35 centiméter hosszú fegyvert kaptak.

A rozsda miat pont úgy nézett ki, mint egy csirkefalatka Forrás: DPA/PA Images

– mondta Bettina Tremmel, Trieri Egyetem régésze, a római kori tárgyak megőrzésével és gondozásával foglalkozó osztály kutatója a LiveScience tudományos online portálnak. – Ez a harcos valószínűleg Augustus római császár idejében élt, és az észak-rajnai német városban felállított római katonai bázison szolgált.

Az itt állomásozó rómaiak azonban nem voltak túl sikeresek: a 9. században három római légiót is elpusztítottak a germán törzsek.

A régészek a tábortól nem messze felfedeztek egy temetőt, ahol valószínűleg a római katonákat temették el. Itt bukkantak a különleges ezüsttőrre is, csak épp nem ismerték fel az azt borító "panírszerű" szennyeződés miatt.

Furcsa temetkezési gyakorlatról árulkodik

A tőr felfedezésétől a régészeknek elállt a szava. Tudták, hogy bár katonák ezrei állomásoztak több éven át a területen, eddig mégis csupán néhány fegyvert találtak itt. A most felbukkant tőr ráadásul a burkolatának köszönhetően teljesen ép.

A következő meglepetés a röntgenfelvételek, a CT vizsgálatok és a restauráció után érte őket: a fegyver fogantyúját ezüst berakásokkal díszítették és a vasból készült pengéjén mély barázdákat is találtak.

Ilyen gazdagon díszített és ép tőrre még soha nem bukkantak a területen a régészek Forrás: DPA/PA Images

– magyarázta Tremmel. – A felszerelés elvesztését akkoriban szigorúan büntették, ezért minden harcos szorosan maga mellett tartotta a sisakját, a kardját és a tőrét.

Hozzátette: az egyelőre még rejtély, hogy miért pont a tőrével együtt temették el ezt az embert. A kutatók szerint talán nem is római katona, hanem kelta vagy germán őslakos lehetett. A rómaiakkal ellentétben ugyanis ezeknek a törzseknek a tagjait gyakran temették el a fegyverükkel együtt. A kérdés tisztázása végett a tudósok tovább folytatják a leletek vizsgálatát.