Mennyi testmozgás ajánlott a kutatók szerint járvány idején?

2020.03.24. 09:54

Miközben tökéletesítjük a távolságtartás gyakorlatát az új koronavírus járvány miatt, a sportok és a mozgás szerelmesei igyekeznek új mozgásformákat és lehetőségeket találni. Mindennél fontosabb szerep jut most ennek, hiszen a rendszeres testmozgás és sport bizonyítottan csökkenti a stresszt, miközben dopamint termel és erősíti az immunrendszert. Sporttudománnyal foglalkozó kutatók segítségével összeszedtünk néhány gyakorlati tippet a most kialakult, rendkívüli helyzetre!

Mekkora a „pontosan megfelelő" mérték?

A túl sok és túl kevés testmozgás sem jó; a megfelelő arány megtalálása most kulcsfontosságú járvány idején a szakemberek szerint. A kutatók ezt a jelenséget általában „J-alakú" görbének nevezik. Nézzük először az előnyöket!

Számos tanulmány kimutatta, hogy a testmozgás erősítheti a test immunrendszerét, ami a test sejtjeinek a válasza egy fertőző ágenssel szemben, amely ezt a J alakú görbét követi.

A lépcsőzés hasznos testedzési forma - keressük a lehetőségeket!Forrás: Kevin Kozicki

Az enyhe és közepes mértékű testmozgás, tehát a heti körülbelül három alkalom, csökkentette az elhalálozás kockázatát az 1998-as hongkongi influenzajárvány során – mutatott rá Tamara Hew-Butler, a Wayne State University sporttudományi professzora a ScienceAlert tudományos online portálnak. – Ezenkívül egereken végzett vizsgálatok is azt mutatták, hogy a fertőzés előtt két-három hónapig rendszeresen végzett testmozgás csökkentette az elhízott és nem elhízott állatoknál a betegség súlyosságát és lefolyását.

Ezek a vizsgálati eredmények a kutatók szerint arra engednek következtetni, hogy a hetente háromszor végzett, rendszeres sporttevékenység jobban felkészíti az immunrendszert a vírusfertőzés leküzdésére.

Mennyi lehet az ideális testmozgás ilyenkor?

Egyes tanulmányok arra utalnak, hogy az influenzavírussal való megfertőződés esetén az enyhe vagy mérsékelt testmozgás javíthatja a gyógyulási esélyeket, miközben az ennél nagyobb mennyiségű sport inkább káros hatásokkal jár.

Vizsgálataink kimutatták a szekretorikus immunglobulin A, vagyis az „sIgA" csökkenését a szervezetben, amikor a sportolók túl keményen versenyeztek vagy edzettek – mondta Mariane Fahlman, a Wayne State University egészség- és sporttudományi professzora. – A SIgA egy antitestfehérje, amelyet az immunrendszer a patogének, köztük a vírusok semlegesítésére használ, ráadásul szorosan kapcsolódik a felső légúti fertőzésekhez.

A kutatók a következő útmutatást dolgozták ki
- Végezzen enyhe vagy közepes intenzitású edzést (20-45 perc), hetente háromszor!
- Próbálja fenntartani a már megszerzett erőnlétet a karantén időszakában!
- Kerülje a fizikai érintkezéseket edzés közben!
- Használat után mossa le és fertőtlenítse az eszközeit!
- Maradjon kapcsolatban a csapattársakkal a közösségi oldalak segítségével!
- Aludjon jól és étkezzen megfelelően, hogy erősítse az immunrendszerét!
- Legyen optimista!
- Ne vigye túlzásba az edzést, kerülje a kimerültséget, ami növeli a fertőzés kockázatát!
- Hanyagolja a testmozgást, ha influenza-szerű tünetei vannak!

Ez közvetetten azt is jelenti, hogy a túlzott testmozgás bizonyos esetekben érzékenyebbé teheti a testünket a támadásoknak, különösen a légzőszervet támadó vírusoknak.

Tehát, az immunitás kapcsán a tanulmányok egyértelműen azt mutatják, hogy a több testmozgás nem feltétlenül jár kedvezőbb hatásokkal, de járvány idején hanyagolni sem szabad. Érdemes inkább megtalálni az „arany középutat".