Fiatalabb lehet a Ryugu kisbolygó, mint hitték

Ryugu aszteroida
This combination of pictures released by the German Aerospace Center (DLR) on October 12, 2018 and taken on October 3, 2018 from the Japanese Hayabusa2 probe (L) and from an observation robot known as MASCOT -- "Mobile Asteroid Surface Scout" (R) shows MASCOT's landing site environment after the first contact with the ground on the asteroid Ryugu. - The line of sight is directed to the northwest and is located between the two white boundary lines in the overview image (L) acquired by the wide-angle camera of the ONC (Optical Navigation Camera) system on board Hayabusa2. The 10-kilogramme (22-pound) MASCOT is loaded with sensors and can take images at multiple wavelengths, investigate minerals with a microscope, gauge surface temperatures and measure magnetic fields. The Hayabusa2 probe was sent to examine the Ryugu asteroid in order to shed light on the origins of the solar system. By collecting samples from the surface in a planned landing of Habayusa2, scientists hope to answer some fundamental questions about life and the universe, including whether elements from space helped give rise to life on Earth. (Photo by Handout / JAXA / DLR / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / JAXA / U Tokyo/Kochi U/Rikkyo U/Nagoya U/Chiba Inst Tech/Meiji U/U Aizu/AIST (L) and MASCOT/DLR/JAXA (R)" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
Fiatalabb lehet a Ryugu, mint azt eddig feltételezték. A japán szakértők a Science című tudományos lapban mutatták be azokat az információkat, melyekre a Hajabusza-2 japán űrszonda segítségével végzett vizsgálatok során jutottak.

Az elmúlt évben a Hajabusza-2 egy különleges mechanizmussal fémlövedéket lőtt ki a talajba, hogy a becsapódás következtében felszálló porból és törmelékből mintát vehessen beépített "porszívójával". A lövedékkel krátereket robbantott a felszínen.

A tudósok ennek során a kisbolygó sziklás felszíne alatt homokszerű anyagot találtak.

Ez alátámasztotta azokat az elméleteket, melyek szerint a Ryugu az aszteroidáknak a "kőtörmelékkupac" kategóriájába tartozik, tehát olyan anyagokból alakult ki, melyek akkor maradtak hátra, amikor egy nagyobb test egy másik testtel összeütközött.

A homokszerű anyag felfedezése arra is utal, hogy a Ryugu jóval fiatalabb objektum, mint azt a Hajabusza-2 missziója előtt vélték. A szakértők szerint nagyjából 9 millió éves lehet.

A tudósok azt is megállapították, hogy az ütközési kráter kialakulását nem a felszíni erő, hanem a gravitáció akadályozta, ami szintén arra utal, hogy az aszteroidát törékeny, porózus anyag alkotja. Rámutattak, hogy a lövedék hatására keletkezett kráter nagyjából hétszer nagyobb volt, mint amekkora a Földön lett volna, ahol sokkal keményebb a felszín.

A kráter alakja nem kerek, hanem inkább félhold alakú, amiből arra lehet következtetni, hogy egyik pereme alatt egy nagy és kemény szikla húzódik, mely nem tört szét a lövedék hatására sem.

Forrás: AFP/Handout

A Japán Űrügynökség (JAXA) űrszondája különböző missziókat teljesített, hogy minél több információt szolgáltasson a földközeli Ryuguról. Mióta megérkezett a kisbolygó felszínére 2018 júniusában, a legénység nélküli szonda mintákat vett és nagyszámú felvételt készített az aszteroidáról. A kutatók remélik, hogy ezek segítenek megérteni a Ryugu kialakulását és történetét.

A 2014 decemberében útnak indított űrszonda az elmúlt évben már sikeresen az aszteroida fedélzetére bocsátott három kutatórobotot. A robotok azóta is folyamatosan küldik az adatokat a földi űrközpontba, felvételeket készítenek az aszteroidáról és mérik a felszíni hőmérsékletet.

(Phys.org\MTI)