A hatalmas napviharokat tanulmányozó missziót indít a NASA

Föld pusztulása
A Nap élteti a Földet, de a távoli jövőben a központi csillag lesz a kék bolygó végzete is
A hatalmas napviharokat tanulmányozó missziót indít a NASA - közölte az amerikai űrkutatási hivatal.

A SunRISE (Sun Radio Interferometer Space Experiment - Nap rádióinterferométeres űrkísérlet) nevű misszió segíthet megérteni, hogyan működik a Naprendszer és milyen hatással van a Nap rádiósugárzása az űrkörnyezetre. Ezek az ismeretek segíthetnek megvédeni az űrbe utazó asztronautákat.

- mondta Nicky Fox, a NASA munkatársa.

Hozzátette: "minél többet tudunk az űrbéli időjárási jelenségek formájában is megnyilvánuló napkitörésekről, annál jobban tudjuk mérsékelni az űrhajóra és a legénységre gyakorolt hatásukat". A misszió alapját hat - kenyérpirító méretű - miniműhold (CubeSat) adja, amelyek mindegyike folyamatos megfigyelést végez. A naptevékenységből származó alacsony frekvenciájú rádiósugárzást figyelik, az adatokat pedig a NASA Deep Space Network nevű űrhálózatán keresztül továbbítják. Ez a NASA-hoz tartozó nemzetközi óriási antennahálózat, amely a bolygóközi űrmissziók munkáját támogatja.

Forrás: Science Photo Library/MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Mark Garlick/Science Photo Libra

Az egyetlen nagy rádióteleszkópként együttműködő hat CubeSat háromdimenziós térképet fog készíteni, amely megmutatja, hol alakultak ki a Nap felszínén hatalmas részecskekitörések, hogyan fejlődtek és formálódtak tovább.

Ez lesz az első alkalom, hogy sikerül feltérképezni a Napból érkező mágneses mezők mintázatát

- közölte a NASA.

Az űrügynökség 62,6 millió dollárt (21 milliárd forintot) különített el a SunRISE megtervezésére, megépítésére. A miniműholdakat 2023. július elsején tervezik indítani a világűrbe.

(MTI/Hszinhua)