Egy manipulált vírust vetnek be a koronavírusok ellen

koronavírus, fehérjetüske
Az Iowai Egyetem és a Georgiai Egyetem kutatói vakcinát fejlesztettek ki a SARS-CoV-2 közeli rokona, a MERS koronavírus ellen. Az immunválasz kiváltásához a kórokozóra jellemző fehérjét egy módosított, ártalmatlan vírussal juttatták be a szervezetbe. Egereken már sikerrel kipróbálták a módszert, de másfajta koronavírusok ellen is védhet.

A potenciális vakcinát a tudósok MERS-re fogékony egereken próbálták ki. A MERS fehérjetüskéjét egy módosított vírussal, a parainfluenza 5 (PIV5) kórokozójával juttatták be az állatokba. A rágcsálók ezáltal ellenállóvá váltak a MERS koronavírussal szemben, még a nagyobb víruskoncentráció sem okozott gondot nekik. Az eredményeket ismertető tanulmány az mBio tudományos folyóirat április 7-i számában jelent meg.

A kutatócsoport vezetője, Paul McCray szerint a PIV5 víruson alapuló oltóanyagok nem csak a MERS, hanem más koronavírusok, így SARS-CoV-2 ellen is hatásosak lehetnek.

Egy fehérjetüske 3D nyomtatóval készített modellje. A koronavírusok felületén találhatók meg, ezekkel jutnak a kórokozók a sejtekbe. A módosított PIV5 is rendelkezik ezzel a fehérjével Forrás: NIH

A MERS-CoV a SARS-CoV-2 közeli rokona, mindkettő a Coronaviridae családba tartozik.

A MERS azonban sokkal veszedelmesebb "unokatestvérénél", a betegek harmadát megöli.

Szerencsére csak nagyon nehezen terjed emberről emberre, 2012 óta mindössze 2494 esetet regisztráltak. Összehasonlításképpen a COVID-19 több mint 1 300 000 embert érint és közel 75 000-en haltak bele a betegségbe.

A MERS-CoV koronavírus - hasonlóan, mint a SARS-CoV-2 - állatról terjedt át emberre Forrás: BSIP/NIAID / BSIP/Niaid

A kutatás szerint az új vakcina már kis dózisban is hatékony védelmet nyújt a MERS ellen. Az oltóanyagot intranazálisan, orron keresztül juttatták az egerek testébe.

Az oltás hatására a szervezet antitesteket és T-sejteket kezdett termelni, főképp az utóbbiak játszottak nagy szerepet a védelemben.

Miért lehet ígéretes jelölt a PIV5 ?

A tanulmány azt találta, hogy a koronavírus fehérjetüskéjét expresszáló PIV5-t más vakcinákban is sikerrel alkalmazhatják majd hordozóanyagként. Több érvet is felhoztak mellette:

• Az embert nem betegíti meg, és számos légúti betegséggel (influenza, RSV vírus) szemben nyújthat védelmet.
  • Már kis dózis elég az immunizáláshoz, ami kedvez a tömeggyártásnak.
  • Állati modellekben idáig ez a leghatásosabb oltóanyag a MERS ellen.

A kutatómunka folytatódik, a tudósok a SARS-CoV-2 ellen is bevetik a PIV5-t. Fontos hozzátenni, az új oltás csak korai kísérleti fázisban van, a humán klinikai vizsgálatokra még várni kell.