Hat új koronavírus-fajt azonosítottak denevérekben

Egy kutatócsoport hat új koronavírus-fajt azonosított mianmari denevérpopulációkban.

Az újonnan felfedezett vírusok ugyanabba a családba tartoznak, mint a COVID-19-et okozó SARS-CoV-2, de genetikailag sok mindenben különböznek tőle, tulajdonképpen csak távoli rokonoknak tekinthetők.

A kutatók a PREDICT projekt keretében találták meg az eddig ismeretlen vírusokat. A program célja, hogy azonosítsa azokat a koronavírusokat, amik esetleg a jövőben gazdát válthatnak, és az emberekre is átterjedhetnek.

A minták 11 különböző denevérfajtól származtak, a szakemberek összesen 464 példány nyálát és ürülékét vizsgálták 2016 és 2018 között. A tudósok olyan helyeket kerestek fel, ahol az emberek nagyobb eséllyel léphetnek kapcsolatba a repülő emlősökkel.

– írták a kutatók a PLOS ONE című folyóiratban megjelent tanulmányban.

Alaposan vizsgálni fogják őket

A mintákban megbújó vírusok szekvenciáit elemezték, majd összevetették az ismert koronavírusok genomjával. Az új vírusok a következő nevet kapták:

• PREDICT-CoV-90 (gazdaállata: Scotophilus heathii)
  • PREDICT-CoV-47, -82 (gazdaállata: Chaerephon plicatus)
  • PREDICT-CoV-92, -93 és -96 (gazdaállata: Hipposideros larvatus)
Hipposideros larvatus vadászat közben Forrás: Biosphoto via AFP/Tanguy Stoecklé / Biosphoto/Tanguy Stoecklé

A legtöbb állatokban található koronavírus nem veszélyes az emberre, a SARS-CoV-2 világjárvány tanulságai miatt azonban a korábbinál fokozottabban kell vizsgálnunk ezeket a kórokozókat. Egyelőre nem tudni, hogy a most azonosított vírusok átugorhatnak-e a jövőben emberre, ennek kiderítéséhez a kutatók szerint további vizsgálatokra van szükség.

Forrás: PLOS ONE, Live Science