Egy ügyes sprinttel talán el is futhattunk volna a T-Rex elől

Az evolúciós biológusok általában egyetértenek abban, hogy a hosszú lábak nagyobb maximális sebességet jeleznek, ám egy most publikált tanulmány ennél sokkal árnyaltabb képet vetít fel. A Maryland Egyetem munkatársai több mint hetven dinoszaurusz végtagjainak „mechanikáját" elemezték, ideértve a híres Tyrannosaurus rexet is.

Az izomzatát és tömegét nézve ez reális sebesség

A Jurassic Parkot nézve úgy tűnik, hogy a T-Rex csakis egy igen gyorsan mozgó csúcsragadozó lehetett, ami elkapott és széttépett mindent, ami az útjába került. A legújabb kutatások azonban részben megcáfolták ezt.

A nyilvánosság előtt a Tyrannosaurus rex a legnagyobbként ismert és legnépszerűbb szauropoda Forrás: Wikimedia Commons

– mondta Thomas Holtz, a Maryland Egyetem Geológiai Tanszékének kutatója és a PLoS ONE tudományos folyóiratban publikált tanulmány társszerzője, aki kollégáival különböző dinoszauruszok méretét, méretarányát, testtömegét és testmagasságát mérte és elemezte.

Egy T. rex életnagyságú modellje a Walking with Dinosaurs című kiállításon Londonban Forrás: AFP/Adrian Dennis

A Tyrannosaurus rex sebessége korábban rengeteg vitát generált már a tudományos társadalomban, és sokan, sokféle eredményre jutottak azt illetően, hogy vajon milyen gyorsan futhatott ez a félelmetes ragadozó. 2017-ben Bill Sellers paleontológus és csapata egy tanulmányukban az egyik legátfogóbb számítógépes modellt alkalmazták annak bemutatására, hogy miként járhatott és futhatott egykor a híres T-Rex. Ez alapján arra jutottak, hogy

a dinoszaurusz izomzatát nézve maximum 20 kilométeres óránkénti sebességgel volt képes haladni.

Egy másik, későbbi kutatás során Myriam Hirt, a Német Integrációs Biodiverzitási Kutatási Központ biológusa és munkatársai több mint 500 élő faj legnagyobb sebességét és testméretét tanulmányozva már arra jutottak, hogy a T-Rex súlya és méretei alapján körülbelül maximum 29 kilométeres óránkénti sebességgel tudott futni.

A nagyobb testméret is korlátozhatja a futást

Figyelembe véve, hogy egy átlagos, felnőtt ember 24 kilométeres óránkénti sebességgel is képes futni, ha 66 millió évvel ezelőtt találkoztunk volna egy ilyen csúcsragadozóval, akkor jó esetben talán le is hagyhattuk volna.

És bár a kutatók mindig is tisztában voltak azzal, hogy a nagyobb testméret korlátozhatja a sebességet, Holtz és munkatársai új tanulmányukban még egy lépéssel tovább gondolták a dolgot.

A Jurassic Park és a Jurassic World filmek kivétel nélkül kasszasikert hoztak az alkotóknak Forrás: © MMXIV Paramount Pictures Corporation. All Rights Reserved./Photo Credit: David Lee

– mutatott rá a szakember. – Így egy fiatalabb T-Rex is lehetett gyors, de ahogy nőtt, úgy lassult a sebessége.

A tudósok szerint azonban ez az állítás nem igaz azokra a hosszú lábú dinoszauruszokra, amelyek súlya meghaladta az egy tonnát. Nekik ugyanis kevesebb energiára volt szükségük a mozgáshoz.