Ügyes technikával készteti virágzásra a növényeket a poszméh

2020.05.25. 17:14

A pollenre éhező poszméhek félhold alakú lyukakat rágnak a növények leveleibe, aminek következtében a virágzás hetekkel a természet rendje szerint „tervezettnél" korábban jelentkezik. A tudósok még nem tudják, hogy mikor és hogyan alakult ez a viselkedés.

Átlyukasztják a nem virágzó növények leveleit

Egy új, a Science tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint a poszméhek neméhez (Bombus) tartozó egyedek sajátos technikát dolgoztak ki ahhoz, hogy korai virágzásra késztessék a növényeket. A Zürichi Műszaki Egyetem (ETH Zurich) kutatói üvegházi és szabadtéri kísérleteket végeztek, hogy megfigyelhessék és bizonyíthassák ezt.

Poszméh portréjaForrás: Bristoli Egyetem

Néhány növényfaj egyértelműen korábban virágzik az aszály vagy bizonyos kórokozók általokozott fertőzések hatására, ám eddig kevés tanulmány vizsgálta, hogy az állatok viselkedése miként ösztönözheti ezt – mondta Consuelo De Moraes, az ETH Zürich biokommunikációs és ökológiai professzora a LiveScience tudományos online portálnak. – A kísérleteink azt mutatták, hogy a poszméhek a nektárgyűjtésre specializálódott, cső alakú nyelvükkel egyszerűen átlyukasztják a nem virágzó növények leveleit.

Hozzátette: a méhek által okozott sérülés pedig hatékonyan növelte a virágtermelést; az átlyukasztott növények a növényfajtól függően 8-25 nappal korábban virágoztak, mint a sérülésmentes társaik.

Az apró sebek a félholdakra emlékeztetnek

A laboratóriumi kísérletek során a tudósok azt tapasztalták, hogy ha a poszméhek (Bombus terrestris) egyedei nem jutnak elegendő táplálékforráshoz, akkor többször alkalmazzák ezt a „harapásos viselkedést", hiszen a virágpor mind a méhlárvák, mind a dolgozó méhek számára kulcsfontosságú táplálékot jelent. A hipotézis bizonyításához a kutatók két csoportot alkottak: az egyiket három napra megfosztották a virágportól, míg a másiknak „bőséges pollenkészleteket" biztosítottak. Mindkét kísérleti csoportot virág nélküli mustár és paradicsomnövényekkel teli kamrákba engedték: a táplálékforrástól megfosztott méhek gyors sebeket ejtettek azokon,ezzel szemben a másik csoportba tartozó egyedek csak csekély mennyiségű levélkárosodást okoztak.

A poszméhek átlyukasztják a levelet a virágzás meggyorsításának érdekébenForrás: HANNIER PULIDO/DE MORAES AND MESCHER LABORATORIES

A méhek által okozott sérülések apró félholdakra emlékeztetnek, amelyeket a rovarok a szipkájukkal ejtettek – mutatott rá Consuelo De Moraes. – A növények drámai gyorsasággal reagáltak erre: akár 30 nappal is korábban virágzottak, mint ahogy azt a szakirodalom rögzíti.

A szakemberek a jövőben azt is szeretnék vizsgálni, hogy a poszméhek által okozott sérülések pontosan miként késztetik a növényeket a korai virágzásra, és hogy ugyanazok a biokémiai változások tapasztalhatók-e az aszály, kórokozók vagy más környezeti stresszhatások által kitett növényeknél.