Alkohol és gének: szorosabb kapcsolatban állnak, mint gondoltuk

alkohol
A rendszeres alkoholfogyasztás több ráktípus kialakulását is előmozdítja
A kutatók korábban összesen tizenhárom, olyan gént azonosítottak, amelyek szoros kapcsolatban állnak a túlzott alkoholfogyasztással. Egy most publikált tanulmány szerint azonban ez a szám ennél jóval magasabb lehet. Eszerint az alkoholfogyasztás iránti vágy a korábban gondoltaknál nagyobb arányban függhet össze az italozásra vonatkozó családi kórtörténetettel.

Számos, eddig ismeretlen génre bukkantak

Az alkoholfogyasztással összefüggő rendellenességek megelőzhetőek lennének, mégis világszerte évente mintegy 3,3 millió halálesetért felelősek. Az alkoholizmus genetikai okainak vizsgálata nem könnyű feladat humán körülmények között, pedig fontos kutatási területet jelent az alkoholizmus kezelésében. A Yale Orvostudományi Egyetem most egy viszonylag nagy, 435 000 emberből álló mintában vizsgálta a jelenséget.

Azonosítottáka géneke, amelyek fokozzák az alkoholfogyasztás iránti vágyat Forrás: pexels.com

– mondta Joel Gelernter, a Yale professzora, a tanulmány vezető szerzője a ZME Science online tudományos portálnak.

A lokusz vagy génhely a biológiában a gén vagy egyéb fontos szekvencia elfoglalt helyét jelenti a kromoszómán vagy a genetikai térképen.

A tanulmány négy különálló biobankban és adatkészletben vizsgálta a tesztalanyok elődeinek genomjait.

Azonosították azokat az egyéneket, akik megfeleltek a problémás alkoholfogyasztás kritériumainak, ideértve az alkoholfogyasztási rendellenességeket és az alkoholfogyasztás orvosi következményeit. Ezután megkeresették azokat a genetikai variánsokat, amelyekben osztoztak. A kutatók végül összesen tizenkilenc, eddig azonosítatlan génre bukkantak.

Segítenek megérteni az ok-okozati összefüggéseket

Megvizsgálták továbbá számos pszichiátriai rendellenesség, például a szorongásos rendellenességek vagy épp a depresszió genetikai kockázati tényezőit.

Az elemzés során a súlyos depressziós rendellenesség mutatta a legnagyobb összefüggést a problémás alkoholfogyasztással, de a kockázatvállaló magatartás és az álmatlanság szintén pozitívan korrelált ezzel.

A Nature Neuroscience tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint ezek a gének stabilabbak az egyes generációk között.

Figyelembe kell venni az italozásra vonatkozó családi kórtörténetet Forrás: flickr.com

– magyarázta Hang Zhou, a pszichiáter. – Jobban fel tudjuk mérni a problémás alkoholfogyasztás egyéni szintű kockázatát.

Hozzátette: a súlyos alkoholfogyasztás komoly orvosi és társadalmi következményekkel járhat, így ha pontosan megértenék, hogy kiket fenyegethet fokozottan ez a veszély, akkor segíthetnének jobban megvédeni őket.