A saját fajtársaira vadászott ez a méretes húsevő

2020.05.28. 12:35

A tudósok ritka fosszilis bizonyítékokat fedeztek fel a dinoszauruszok kannibalizmusával kapcsolatban az Utah-Colorado határ közelében. A PLOS ONE tudományos folyóiratban most közzétett új tanulmányban a kutatók a Mygatt-Moore kőbányában rejtőző dinoszauruszcsontokat és az azokon található harapási jeleket vizsgálták meg és különös nyomokra bukkantak. Ezek szerint a rettegett Allosaurus társai tetemét is felfalhatta, de szűkös időkben a saját fajtársaira is vadászott.

Rendkívül ritka bizonyítékokra bukkantak

Bár a nagy theropoda dinoszauruszok egyik nemét alkotó Allosaurus fajok már viszonylag régóta ismertek a kutatók körében és régóta tudható az is, hogy 155-150 millió évvel ezelőtt élt két lábon járó, koponyájukban tucatnyi pengeéles foggal vadászó élőlények koruk csúcsragadozói voltak, az eddig még nem derült ki, hogy ezek a kegyetlen húsevők gyakran a saját fajtársaikra vadásztak.

Egy méretes Allosaurus csontváza: a jura korszak félelemetes ragadozója voltForrás: AFP/Stephane De Sakutin

Az Allosaurus szinte pontosan olyan csúcsragadozója volt a jura időszaknak, mint a 80 millió éve, a kréta időszakban élő Tyrannosaurus rex.

A kutatók azonban most „rendkívül ritka", fosszilis bizonyítékokra bukkantak a Nyugat-Coloradóban található kőbánya területén.
Egy olyan óriási húsevő, mint az Allosaurus, valószínűleg nem volt különösebben válogatós, ha a táplálkozásáról volt szó – mondta Stephanie Drumheller, a Knoxville Tennessee Egyetem paleontológiai professzora, a tanulmány vezető szerzője a LiveScience online tudományos portálnak. – Különösen akkor nem válogatott, ha elegendő táplálék híján rászorult ezekre az „erőforrásokra".

A szakemberek már több ezer dinoszaurusz csontra bukkantak a Mygatt-Moore kőbányában a késő jura földtörténeti korból, amelyek körülbelül 150-155 millió évesek.

Más húsevők is szerepeltek az étlapján

Új tanulmányukban a szerzők a kőbányában talált, összesen 2368 dinoszaurusz csonton keresték a harapások jeleit. Ezután megvizsgálták ezek szélességét, mélységét és mintázatát, amely segített a csapatnak meghatározni, hogy egykor milyen dinoszaurusz mélyeszthette bele a fogait a csontokba.

Az Allosaurus valószínűleg nem volt különösebben válogatós, ha a táplálkozásáról volt szóForrás: Brian Engh

A vizsgált minták közül 684-ben, vagyis a 29 százalékuknál fedeztük fel legalább egy theropoda harapási jeleit, ami az átlagosnál sokkal magasabb arány– magyarázta Stephanie Drumheller. – Az is nyilvánvalóvá vált, hogy a kőbánya fosszíliái közül a leggyakoribb leletnek számító Allosaurus „követte el ezeket a támadásokat", ráadásul a saját fajtársai ellen. A T. rexhez hasonlóan ez a csúcsragadozó is kénytelen lehetett időnként a társai tetemével jóllakni.

Hozzátette: a bizonyítékok leginkább dögevésre utalnak, talán a környezet élelemhiányos állapota, szárazság vagy esetleg bozóttüzek miatt. A körülbelül 8,5, de akár 12 méteres testhosszal is rendelkező csúcsragadozó egykor leginkább a korabeli nagy növényevőkre vadászott, de gyakran más húsevők is szerepeltek az étlapján.

Feltételezhető, hogy lesből csaptak le az áldozataikra, szekerceként használva a felső állcsontjukat.

Egy Allosaurus-robotForrás: AFP/Behrouz Mehri

Az is meglepte a kutatókat, hogy a ragadozó dinoszauruszok maradványainak 17 százalékán mutatkoztak harapásnyomok, még a kisebb lábujjcsontokon is, ami arra utal, hogy az Allosaurus saját fajának elhullott egyedeiből is evett, vagy talán vadászott is rájuk.A tudósok szerint az egyes példányok sokszor agresszíven viselkedtek egymással, ami szintén elősegítette az állati kannibalizmus megjelenését a táplálékban szegényes időkben.

Az Allosaurus már a harmadik dinoszauruszfaj, amelynek kannibalizmusát alapos bizonyítékok támasztják alá. Korábban az észak-amerikai Tyrannosaurusról és a madagaszkári Majundasaurusról derült ki, hogy saját faja egyedeit is felfalta.