A Déli-óceán felett a legtisztább a levegő a Földön

2020.06.03. 18:04

A Déli-óceán feletti atmoszferikus határréteg levegője mentes az emberi tevékenységekből eredő és távoli kontinensekről származó részecskéktől - állapították meg a Coloradói Állami Egyetem kutatói, akik elsőként vizsgálták az Antarktisz körüli víztömeg felett lévő levegő bioaeroszol-összetételét.

Csak óceáni eredetű mikrobákat mutattak ki a mintákból

Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) publikált tanulmány készítői egy kutatóhajó fedélzetéről gyűjtöttek levegőmintákat az óceánnal közvetlenül érintkező légköri rétegből - olvasható a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

Az Antarktiszt övező óceáni terület feletti légtömeg a legtisztább a FöldönForrás: pxhere.com

A szakemberek a szálló mikrobák összetételét vizsgálták a begyűjtött mintákban.

A légkör tele van ezekkel a mikroorganizmusokkal, amelyeket a szél több száz vagy több ezer kilométeres távolságokba képes eljuttatni.A kutatók egyebek között DNS-szekvenálást alkalmazva állapították meg, hogy a mikrobák óceáni eredetűek.

Minimális hatású az emberi tevékenység

Az eredményekből kiderült, hogy az antarktiszi levegőbe nem jutnak el a távoli szárazföldekről és emberi tevékenységekből eredő aeroszolok.

Antarktiszi tájképForrás: AFP/Matthew Davey

"Összességében a tanulmányunk azt sugallja, hogy a Déli-óceán egyike a bolygó azon kevés helyeinek, amelyekre csupán minimális hatással van az emberi tevékenység" - jegyezték meg a kutatók.

(Forrás: MTI)