Élőlényeket találtak a daganatokban, új rákterápia jöhet

daganat
Egy átfogó tudományos vizsgálat szerint a legtöbb tumortípusban baktériumok élnek, az viszont egyelőre nem világos, szerepük van-e a daganatok növekedésében.

Korábban már volt arra bizonyíték, hogy a bélrendszert érintő daganatos elváltozásokban megtelepedhetnek mikroorganizmusok, ám csont- és petefészekrák, valamint agydaganat esetében eddig nem mutattak ki hasonlót.

Ravid Straussman, az izraeli Weizmann Tudományos Intézet kutatója ezért számos tumortípust megvizsgált: összesen 1000, négy különböző országból és kilenc különböző egészségügyi intézményből származó mintát tanulmányozott. A minták között volt csonttumor, agydaganat, emlődaganat, hasnyálmirigy-daganat, petefészek-tumor, bőrdaganat és tüdődaganat is.

A szakértő azt találta, hogy az összes rákfajtában jelen vannak a mikrobák, de nem azonos számban:

a legtöbb bakteriális örökítőanyagot (60%) a csont-, mell- és hasnyálmirigy-daganatokban mutatták ki, míg a legagresszívabb bőrrákban, a melanómában jóval kevesebb mikroba volt jelen (14%).

A vizsgálat során összesen 528 baktériumfajt azonosítottak, a legszínesebb baktériumközösségek a melldaganatokban élnek.

Forrás: Science Photo Library/KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Kateryna Kon/Science Photo Libra

Lehet-e szerepe a baktériumoknak a tumor fejlődésében?

Egyelőre nem tudni, miért van ekkora eltérés az egyes tumortípusok baktériumközösségében, de az egyik ok valószínűleg a környezeti tényezők szerepe lehet. Például a tüdődaganatokban olyan baktériumok élnek nagy számban, amik a dohány kémiai anyagait bontják le.

Az sem világos, miért élnek a tumorokban baktériumok. Nem kizárható, hogy a daganatképződésben, annak növekedésében is szerepet játszanak, de az sem elképzelhetetlen, hogy a tumorok egyszerűen csak könnyebben támadható célpontot nyújtanak a mikroorganizmusoknak.

Amennyiben bebizonyosodik, hogy a baktériumok szerepet játszanak a daganatok növekedésében, a tumor mikrobiomjának manipulálásával újfajta terápiás eljárások válhatnak elérhetővé.

Az eredmények a Science magazinban jelentek meg.