Találtak egy dinógyomrot, és érdekes dolgot fedeztek fel benne

Egy Borealopelta maradványa
Páfrányt evett a dinoszaurusz, mielőtt Kanada nyugati részén feltehetően egy folyóba vagy hirtelen támadt áradásba fulladt, amely a tengerbe mosta maradványait - ezt állapították meg egy növényevő őslény megkövesedett maradványainak elemzéséből kanadai kutatók.

A kréta korszakban, 110 millió évvel ezelőtt élt őslény maradványainak vizsgálata egyedülálló betekintést engedett a tudósoknak egy dinoszaurusz táplálkozásába, mivel sikerült elemezni a gyomrában talált maradványokat.

A kutatók szerdán arról számoltak be, hogy a páncélos Borealopelta markmitchelli utolsó vacsorája páfrányból állt.

Az Alberta tartományban előkerült növényevő dinó gyomortartalma olyan jó állapotban maradt fenn, amihez foghatót eddig nem találtak a paleontológusok. Még a levelek sejtszerkezete és ép spórák is a kutatók rendelkezésére álltak.

- mondta el Caleb Brown, az albertai Royal Tyrrell Paleontológiai Múzeum őslénykutatója, a Royal Society Open Science folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője.

Az 5,5 méter hosszú és mintegy egy tonnát nyomó Borealopelta a nodoszauruszok csoportjába tartozott. Teste széles volt, a feje kicsi, és négy rövid lábán járt. A nagy húsevő dinoszauruszoktól páncélzata, a bőrébe ágyazódott csontok védték és mellső végtagjai fölött, vállainál csonttüskék nőttek.

Egy Borealopelta maradványa Forrás: AFP/Royal Tyrrell Museum Of Paleonto

A gyomrában az elemzés szerint a páfrány egy fajtájának levelei voltak és egy nagyon kevés örökzöld tűlevélmaradvány. A gyomortartalomban kimutatható volt a faszén is, ami azt jelezte, hogy halála előtt leégett erdőterületen járhatott. Találtak még néhány tucat gasztrolitot (más néven gyomorkövet) is a gyomrában, amelyet bizonyos állatok, köztük madarak és krokodilok azért nyelnek le, hogy elősegítsék az emésztésüket.

(MTI/Reuters)