Elveszett kontinenst sikerült feltérképezni

Új-Zéland
A Föld rejtélyes nyolcadik kontinense nem található meg a hétköznapi térképeken. Nem csoda, hiszen területének csaknem 95 százaléka a Csendes-óceán mélyén van. Kutatók egy csoportja most minden eddiginél részletesebben térképezte fel Zélandiát - írja a Live Science tudományos magazin.

Zélandia Ausztráliától keletre, a Csendes-óceán mélyén, Új-Zéland alatt található, területének nagysága eléri az 5 millió négyzetkilométert. 1990-ben fedezték fel, hivatalosan viszont csak 2017 óta ismerik el kontinensként. Az eltelt 30 év ellenére a földrész még mindig rejtély a tudomány számára, ezért is számít jelentős lépésnek a frissen publikált eredmény.

Egy új-zélandi kormányzati szerv, a geológiai veszélyekkel foglalkozó GNS Science olyan térképeket és interaktív eszközöket hozott létre, amikkel korábban nem látott részletességgel lehet tanulmányozni Zélandia geológiai tulajdonságait.

A térképek alapján alaposan megismerhető Zélandia batimetriája, vagyis a földrész tenger alatti régiójának domborzata. A tudósok képet kaptak arról is, hogy a vulkanikus aktivitás, és a tektonikus mozgás miként formálta a területet az évmilliók során.

Zélandia batimetrikus térképe Forrás: © GNS Science

A batimetrikus térkép létrehozásához szükséges adatokat a Seabed 2030 nevű projekt szolgáltatta. A program célja, hogy 2030-ra a világtenger mélyét teljesen feltérképezzék.