Visszafordították az Alzheimer-kórral járó emlékezetromlást egereknél

2020.07.31. 19:11

Visszafordítható az Alzheimer-kórral járó emlékezetromlás, ráadásul még a betegség előrehaladott állapotában is - állapították meg ausztrál kutatók, akik egereken teszteltek egy új kezelési eljárást.

A szakértők szerint a mostani vizsgálat eredményeire alapozva kevesebb mint tíz éven belül elérhetővé válhat a kezelés embereknél alkalmazható változata. A kutatók szerint a kezeléssel aktiválni lehet az agyban lévő asp38gamma nevű természetes enzimet, amely módosítani tud egy fehérjét úgy, hogy az megakadályozza az Alzheimer-kór tüneteinek kialakulását.

Az ausztrál Macquarie Egyetem Demencia Kutatóközpontjának professzora, Lars Ittner szerint felfedezésük egy 2016-os génterápián alapul.

A terápia lényege az elveszett p38-aktivitás helyreállítása a demens páciensek agyában" - magyarázta a szakember. Amikor elkezdtük kidolgozni ezt a génterápiát, arra számítottunk, hogy megállítja a demencia előrehaladását, de arra nem számítottunk, hogy nem csupán megállítja, hanem teljesen visszafordítja a kezelés kezdetén már fennálló emlékezetromlást" - mondta a kutató.

Alzheimer kór számítógép illusztrációja.Egészséges neuron (balra), egy neuron amyloid plakkkokkal (sárga, középen, és egy microglia sejtek által emésztett holt neuron.Forrás: AFP / Science Photo Lib / Juan Gaertner

Az eredmények azt sugallják hogy a kezelés hatékony lehet továbbá a demencia más formái, köztük a negyvenes és ötvenes éveikben járó fiatalabb pácienseknél jelentkező frontotemporális demencia esetében is.

A kutatócsoport jelenleg azon dolgozik, hogy előkészítse a terápiát a klinikai vizsgálatokhoz, remélve, hogy a módszer milliók életét megváltoztathatja tíz éven belül. Ittner szerint a klinikai vizsgálatok keretében akár már öt éven belül kimutathatók lehetnek az egérkísérletek során elért sikerek.

(MTI/Hszinhua)