Különös kék lyukat fedeztek fel Florida partjai közelében. Vizsgálni fogják, milyen élőlények találhatók benne, illetve a képződmény milyen kapcsolatban van a floridai talajvízhálózattal.

Kétségtelen, hogy az óceán mélye a legfurább élőlények otthona. Nemcsak különféle cápák találhatók itt, hanem olyan egzotikusabb fajok is, mint a viperahal vagy a vámpírtintahal, ráadásul, amit ismerünk, csak a jéghegy csúcsa - a világtenger 80 százaléka ugyanis egyelőre felderítetlen.

Ezért is izgalmas, hogy a napokban amerikai kutatók egy 130 méter mélyen található, rejtélyes kék lyukat azonosítottak Florida partjai közelében. A tudósok "Zöld Banánnak" nevezték el a képződményt, és a tervek szerint egy hosszabb kutatóexpedíciót indítanak a feltérképezésére. A munka során természetesen nemcsak az említett lyukat vizsgálják, a Gulf megye környékén lévő kontinentális self mélyebb területeit is felderítik.

A Florida partjainál talált lyukForrás: Mote Marine Laboratory.

Az óceáni víznyelőkben nyüzsögnek a változatos mikroorganizmusok, így ezek vizsgálatával alaposabban megismerhetjük a tengerfenék ökoszisztémáját.

Mit fognak vizsgálni?

A kutatómunka a tervek szerint jövő hónapban kezdődik és 2021-ig tart majd. Többek között vizsgálni fogják, milyen élőlények élnek a lyukban, milyen tápanyagok állnak rendelkezésükre, illetve a víznyelő összeköttetésben van-e a floridai talajvízhálózattal. Utóbbi kutatási cél azért is merült fel, mert 2019 májusában egy másik kék lyuk, a Sarasota közeli Amberjack Hole vizsgálata közben azt találták, hogy a víznyelőből szerzett mintákban a radon és rádium koncentrációja viszonylag magas, ami talajvíz jelenlétére utal.

Ilyen kutatóeszközökkel fogják vizsgálni a lyukatForrás: Mote Marine Laboratory.

Szintén az Amberjack Hole tavalyi vizsgálata közben találtak két fűrészhaltetemet a víznyelő közelében. Mindkettő termetes példány, az egyik testhossza meghaladta a 3,7 métert.

Fűrészhal (illusztráció)Forrás: Biosphoto via AFP/Yves Lefčvre / Biosphoto/Yves Lefčvre

DNS-mintákat is nyertek az itt élő mikroorganizmusokból, amiket össze fognak vetni a "Zöld Banán" élőlényközösségének örökítőanyagával. Az eredmények alapján pontosabb képet kaphatunk arról, milyen élővilág telepszik meg az óceáni víznyelőkben.

A kék lyukak változatos biológiai közösségek, ahol nagy számban vannak jelen olyan tengeri élőlények, mint a korallok, szivacsok, puhatestűek, tengeri teknősök, cápák és más fajok. A lyukakban lévő tengervíz kémiai összetétele egyedi, ami arra utal, hogy összeköttetésben vannak a talajvízzel és vélhetően a víztartó rétegekkel" - írta közleményében a Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (NOAA), ami a projekt egyik fő finanszírozója.

(IFL Science\Science Alert)