Ha New Yorkot 170 millió évvel ezelőtt, a dinoszauruszok korában építik, akkor onnan Afrika csupán egy rövid hajóúttal elérhetővé vált volna. Az új kutatások alapján összeállított, interaktív térkép szerint a jura földtörténeti időszakban a több tízmillió évvel ezelőtt kialakult szuperkontinens, a Pangea lassan vált szét és a kontinensek fokozatosan sodródtak a mai helyzetük felé. De mi történt útközben?

Az Ian Webster szoftvermérnök által tervezett interaktív térkép azt mutatja meg, hogy a Föld kontinensei hogyan változtak meg mintegy 750 millió évvel ezelőtt. A technika felfedi azokat az időszakokat is, amikor a gleccserek fehérre festették a bolygót, amikor egysejtű szervezetek, például zöld algák sora jelent meg, de azt is, amikor az emberek és az éghajlatváltozás vált a világ legnagyobb fenyegetésévé.

Webster egyfajta digitális földgömböt épített, miközben a lemeztektonikát tanulmányozta.

Azt az elméletet követte, miszerint a Föld külső héja darabokra oszlik, amelyek az idő múlásával mozognak és „magukkal vonszolják a kontinenseket".

A Föld 750 millió évvel ezelőtt az interaktív térkép alapjánForrás: Ian Webster

Megállapítottam, hogy néhány, korábbi adatot igen nehéz felhasználni a tervezett térképhez, mert a legtöbb interaktív modell dátumozása is használhatatlannak bizonyult – mondta Webster a LiveScience online tudományos portálnak. – Aztán támadt egy egészen újszerű ötletem.

A térkép egy webalkalmazás, amely Christopher Scotese geológus és paleogeográfus által készített geológiai modelleken alapul. Az oldal a Caltech és a Sydney-i Egyetem által kifejlesztett GPlates nevű szoftvert futtatja, amelyet geológusok használnak a lemezes tektonikai rekonstrukciók időbeli megjelenítésére.

Ilyen közel helyezkedett el egymáshoz New York, Moszkva és SydneyForrás: Ian Webster

A felhasználó egyszerűen beírja egy város nevét, hogy megnézze, hol helyezkedett el több millió évvel ezelőtt a bolygón. Párizs például 600 millió éve a víz alatt rejtőzött, majd 200 millió éve egy Kanadához közeli helyre „költözött". Az interaktív térkép azt is elárulja, milyen dinoszauruszok rejtőzhettek a felkeresett pont közelében.

A Föld a különböző földtörténeti időszakokbanForrás: Ian Webster

A modell lehetővé teszi, hogy a bolygó különböző időpontjai között barangolhassunk, például amikor megjelentek az első többsejtű életformák, vagy az első virágok és hominidák.
Az egyik kedvenc felfedezésem, hogy az interaktív térkép megmutatja azt is, hogy geológiai szempontból hogyan fejlődött az összetett élet a bolygón – mutatott ár Webster. – Míg a Föld 4,5 milliárd évvel ezelőtt keletkezett, az első szárazföldi növények csak körülbelül 430 millió éve jelentek meg; eközben azonban számos, érdekes esemény történt.

Hozzátette: izgalmas azt látni, hogy az Appalache-hegység hegységrendszere például korábban legalább olyan magas volt, mint a Himalája.

Az interaktív térkép ide kattintva elérhető. A bal felső sarokba tudja beírni a település nevét, majd fent kiválasztani a földtörténeti korszakot.