Maja őslakosokat szállító rabszolgahajó roncsára bukkantak

La Union
A búvár-archeológusok a parttól három és fél kilométerre, sekély vízben bukkantak rá a La Union roncsára
Vágólapra másolva!
Őslakos maja indiánokat kubai cukornádültetvényekre szállító hajó roncsát fedezték fel a régészek. Először sikerült majákat szállító "rabszolgahajót" azonosítania a kutatóknak.
Vágólapra másolva!

Kazánrobbanás végzett a lapátkerekes gőzössel

A La Union nevű lapátkerekes gőzhajó roncsát még 2017-ben fedezték fel, de a mexikói Országos Antropológiai és Történelmi Intézet kutatói de csak most tudták azonosítani a hajót a korabeli dokumentumok alapján.

A roncsot még 2017-ben fedezték fel, de csak most sikerült azonosítani Forrás: MTI/EPA/INAH

A gőzössel az 1847-1901 közötti, gyarmatosítók elleni felkelésben részt vevő maja őslakosokat szállították Kubába.

Lapátkerekes gőzhajó ábrája a 19. század közepéről, 1850-ből Forrás: Wikimedia Commons/N. Currier/Prints and Photographs Online Catalogue, U.S. Library of Congress

Mexikóban törvénytelen volt a rabszolgaság,

de a dokumentumok szerint a La Union és más hajók is szállítottak a háborúban elfogott vagy nincstelenné vált majákat, akiket végül gyakorlatilag rabszolgaként dolgoztattak a cukornádültetvényeken.

A La Union metszetrajza Forrás: Big World Tale

A La Union 1861 szeptemberében Havanna felé indult, amikor felrobbant a kazánja, és elsüllyedt a Yucatán-félsziget kikötőjénél, Sisalnál.

A lapátkerék maradványai és ezüst evőeszközök segítették az azonosítást

Helena Barba Meinecke archeológus elmondta, hogy a Sisalban élők még generációkon át adták tovább a rabszolgahajó történetét, és végül az egyik leszármazott vezette el a kutatókat a hajó roncsához,

amely a kikötőtől 3,7 kilométerre hét méter mélyen pihent a tengerfenéken.

A hajót a fából készült lapátkerék maradványaiból azonosították.

A búvár-archeológusok a parttól három és fél kilométerre, sekély vízben bukkantak rá a La Union roncsára Forrás: AP/Helena Barba

A fán megtalálták a kazánrobbanás tüzének nyomait. A roncs helyzete egybevágott a katasztrófáról szóló korabeli feljegyzésekkel is.

A szerencsétlenségben a hajó 80 tagú legénységének fele és a fedélzeten tartózkodó 60 utas vesztette életét.

A kutatók a hajót üzemeltető vállalat ezüstneműjét is megtalálták, amelyen szerepelt a vállalat emblémája.

Teherszállítmányként könyvelték el a rabszolgákat

Egy feljegyzés szerint 1860 októberében a hajót feltartóztatták a szomszédos Campeche állam vizein. A fedélzetén 29 maja indián volt, még hétéves és annál idősebb gyerekek is.

A robbanás szétvetette a La Uinon hajótestét Forrás: MTI/EPA/INAH

A hatóságok ebben az esetben nem engedték tovább a hajót, de az Union végül folytatta a maják illegális szállítását. Gyakran vitték a majákat olyan hajókkal is, amelyek fizető utasokat és szizálrostot szállítottak Kubába.

Különböző 19. századi hajótípusok, középen egy lapátkerekes gőzössel Forrás: National Maritime Museum Greenwich, London/Buchan, H. J. Dutton, Thomas Goldsworthy Day & Son

A szizálból, amelyet a maják arattak a Yucatán-félsziget ültetvényein, kötelet készítetek. A régészek nem tudták kideríteni,

hogy a La Union utolsó útján voltak-e maják a fedélzeten.

A rakományról szóló feljegyzések ködösek, a majákat egyébként is általában teherszállítmányként könyvelték el, nem utasként.

(Forrás: MTI/AP)