A rövid ideig végzett testmozgás nagyobb hatással van a testünkre és az egészségünkre, mint azt gondolnánk. Egy most publikált tanulmány azt mutatja, hogy mindössze 12 percnyi intenzív sporttevékenység elegendő ahhoz, hogy jelentősen megváltoztassa az emberek vérében azokat a biomarkereket, amelyek egészséges egyensúlyba hozzák az anyagcserét.

Rövid ideig végzett, aktív testmozgást javasolnak

A Massachusettsi Általános Kórház (MGH) kutatói összesen 411 középkorú férfi és nő egészségi állapotát elemezték egy-egy 12 perces, „erőteljes" testmozgás után. Arra jutottak, hogy az intenzív megterhelés a gyakorlatban résztvevők vérében a metabolitok (az anyagcsere köztes- és végtermékei) több mint nyolcvan százalékára hatással volt. Ezek a vegyületek a kardiometabolikus, tehát a szív- és érrendszeri, valamint a hosszú távú egészségi állapot fontos indikátoraként működhetnek. Eszerint tehát akár egy rövid ideig végzett, aktív mozgás is elegendő ahhoz, hogy a szervezet néhány legfontosabb biológiai folyamatát javítsuk.

Mindössze 12 percre van szükség a hosszú, egészséges élethezForrás: pexels.com

Jól ismerjük a testmozgásnak a test szív-, érrendszeri és gyulladásos rendszereire gyakorolt hatásait, ám a tanulmányunk átfogó képet nyújt a testmozgás anyagcsere-hatásáról azáltal, hogy összekapcsolja a specifikus anyagcsere-utakat a testmozgás válaszváltozóival és a hosszú távú egészségügyi eredményekkel – mondta Gregory Lewis, a kórház szívelégtelenséggel és szívátültetéssel foglalkozó szakembere a ScienceAlert online tudományos portálnak.

Hozzátette: a rövid ideig végzett testmozgás hatással lehet a metabolitok szintjére, amelyek olyan kulcsfontosságú testi funkciókat szabályoznak, mint az inzulinrezisztencia, az oxidatív stressz, az érrendszeri reaktivitás, a gyulladás és a hosszú élettartam.

A hosszú távú egészséget befolyásolják

A kutatók összesen 588 metabolitot követtek nyomon és mértek meg. Egyik példaként a glutamát metabolitot hozták fel, amely összefügg a szívbetegséggel, a cukorbetegséggel és a rövidebb élettartammal, amelyek esélye a 12 perces, intenzív testmozgást követően átlagosan 29 százalékkal esett vissza.

Akár heti egy órányi testmozgás fokozott előnyökkel járForrás: pexels.com

Érdekes módon azt találtuk, hogy a különböző metabolitok különböző fiziológiai válaszokkal követhetők a testmozgás során, ezért egyedi aláírásokat adhatnak a véráramban – magyarázta Matthew Nayor kardiológus. – Ezek megmutatják, hogy egy személy fizikailag milyen állapotban vannak, miközben a vérvizsgálatok jól tükrözik a vese és a máj működését.

Az új elemzés adatait a Framingham Heart Study-ból vették, amely egy hosszú ideje zajló kutatási projekt és immár három generációra kiterjed. Mivel a Circulation tudományos szaklapban publikált tanulmány adatai 1948-ig nyúlnak vissza, a szakemberek jól láthatták, hogy

az "anyagcsere-aláírások" hogyan befolyásolják a hosszú távú egészséget.

Egyre több tudományos kutatás támasztja alá az akár heti egy órányi testmozgás fokozott előnyeit. Az aktivitás többek között elősegítheti a rák elleni küzdelmet, javíthatja a memóriát és segíthet a testsúly csökkentésben.