Lehet, hogy ez az egyik oka az aggasztó antibiotikum-rezisztenciának

baktérium
Egyre több baktériumtörzs válik ellenállóvá az antibiotikumokkal szemben
A hőmérséklet emelkedése és az antibiotikumokkal szembeni növekvő rezisztencia összefügghet egy új elemzés szerint.

A növekvő hőmérséklet támogatja az ellenálló baktériumok gyarapodását

Az Eurosurveillance című folyóiratban megjelent, a 2000 és 2016 közötti időszakot felölelő tanulmány nem állapított meg ok-okozati viszonyt az egészséget fenyegető két jelenség között, az eredmények azonban arra utalnak, hogy a növekvő átlaghőmérséklet támogatja az antibiotikumoknak ellenálló baktériumok gyarapodását.

Egyre több az antibiotikumoknak ellenálló baktérium Forrás: Science Photo Library/TEK IMAGE/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Tek Image/Science Photo Library

A kutatók - Mauricio Santillana és Sarah McGough vezetésével -

28 európai ország több mint négymillió páciensére vonatkozó adatokat elemeztek

a Bostoni Gyermekkórház egészségügyi informatikai programjában - olvasható a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

Kiugró emelkedés volt észlelhető a vizsgált 17 évben

Megvizsgálták, hogyan változott három gyakori baktérium (Escherichia coli, Klebsiella pneumoniae és Staphylococcus aureus) antibiotikumrezisztenciája az adott időszakban. Európai és amerikai forrásokból adatokat gyűjtöttek az országok hőmérsékleti értékeiről is.

Az Escherichia coli, az emésztőrendszerben jelen lévő számos baktériumfaj egyikének mikroszkópos képe Forrás: Rocky Mountain Laboratories

"Tanulmányunk az első, amelyik kimutatta, hogy a magasabb minimumhőmérsékletű európai országokban az antibiotikumrezisztencia több kiugró emelkedése volt megfigyelhető a vizsgált 17 évben" - mondta Santillana, aki a Harvard Egyetem orvosi és közegészségügyi karán is dolgozik.

Egyre több baktériumtörzs válik ellenállóvá az antibiotikumokkal szemben Forrás: Science Photo Library via AFP/KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Kateryna Kon/Science Photo Libra

Az eredmények alapján gyorsabban növekedett az antibiotikumrezisztencia azokban a dél-európai országokban - Spanyolország, Portugália, Románia, Olaszország,

amelyek hőmérsékleti minimumértékei 10 fokkal magasabbak voltak,

mint az északiakban, köztük Svédországban, Finnországban, Norvégiában. A növekedés évente 0,33 és 1,2 százalék közötti volt az országokban, miután figyelembe vették a népsűrűséget és az egyes országok eltérő antibiotikumhasználatát is.

A magasabb hőmérséklet segíti az antirezisztens törzsek terjedését

Mind a négy antibiotikumosztályra, az elemzett három baktérium közül pedig kettőre volt igaz a kapcsolat. A S. aureus esetében csökkent a rezisztencia, amit a tudósok az egész Európában történt erőfeszítéseknek tulajdonítanak, melyekkel a meticillinrezisztens S. aureust vagy MRSA-t igyekeznek visszaszorítani.

Nem csak a humánszférában jelent gondot az antibiotikumok mértéktelen felhasználása Forrás: Thinkstock

A kutatók elismerték, hogy mind a hőmérséklet, mind a rezisztencia növekedhetett egymástól függetlenül is, azonban lehetséges az összefüggés is. Laborkísérletek bizonyították például,

hogy melegebb körülmények között jobban szaporodnak a baktériumok, ami elősegítheti a rezisztens törzsek terjedését.

Más tanulmányok azt támasztották alá, hogy a magasabb hőmérséklet kedvez az antibiotikumrezisztens gének baktériumok közötti átadásának.

(Forrás: MTI)