Kínai fizikusok megkérdőjelezik a Google kvantumfölényét

kvantumfölény, kvantum
Kínai kutatók, köztük Pan Csien-vej híres kvantumfizikus bejelentették, hogy jelentős áttöréshez érkeztek a kvantum-számítástechnika területén, elérve az úgynevezett kvantumfölényt. Ez azt jelenti, hogy egy kvantumszámítógép rövid idő alatt végrehajt egy olyan bonyolult feladatot, amelyet egy hagyományos számítógép nem képes belátható időn belül megoldani.

Kínai tudósok azt állítják, hogy olyan kvantumszámítógépet építettek, amely bizonyos számításokat csaknem 100 billiószor gyorsabban képes elvégezni, mint a világ legfejlettebb szuperszámítógépe. A kutatócsoport létrehozott egy kvantumszámítógép-prototípust (Csiucsang), amely maximum 76 foton észlelésére volt képes.

A Science című tudományos folyóirat internetes kiadásában ismertetett eredmény szerint Kína mérföldkőhöz ért a kvantum-számítástechnika területén.

Ez a fotonikus számítógép 200 másodperc alatt elvégzett egy olyan számítást, amely egy átlagos szuperszámítógépnek 2,5 milliárd évig tartana Forrás: Hansen Zhong

A kvantumfölény azt jelenti, hogy egy kvantumszámítógép rövid idő alatt végrehajt egy olyan bonyolult feladatot, amelyet egy hagyományos számítógép nem képes belátható időn belül megoldani.

A tanulmányban egy klasszikus szimulációs algoritmust használtak a szakemberek a kvantumfölény elérésének demonstrálására. A prototípus által átlagosan észlelt fotonszám 43 volt.

A Google kutatói a Nature című tudományos folyóiratban 2019-ben megjelent közleményükben jelentették be, hogy elérték a kvantumfölényt.

Bár még gyerekcipőben jár, a kvantumszámítást a szakemberek kulcsfontosságúnak tekintik

a számítógépek feldolgozási sebességének és teljesítményének radikális javításához, ami lehetővé teszi a nagy rendszerek szimulálását és a fizika, a kémia és más területek fejlődésének elősegítésének érdekében.

(MTI/Hszinhua, Origó)