Mennyire tudunk visszaemlékezni az emberek és a kutyák történetére? Mikor és hol kezdődött ez az ősi kapcsolat? A legújabb DNS-bizonyítékok arra utalnak, hogy a kutyákkal való barátságunk sokkal korábban kezdődött és egészen másként alakult, mint ahogy azt a tudósok eddig gondolták.

A kutyák voltak az első háziasított állatok

A tudósok szerint az ősi kutyafélék DNS elemzése azt sugallja, hogy a kutyákat körülbelül 23 000 évvel ezelőtt háziasították az eurázsiai farkasoktól, de csak sokkal később terjedtek el az emberek legjobb barátaiként, miközben azok világszerte vándoroltak.

A PNAS tudományos szaklap szerint így juthattak Amerikába is a Bering-földhídon (Beringia), amely Alaszkát és Kelet-Szibériát kötötte össze egyes jégkorszakokban, amikor a világtenger szintjének csökkenése miatt a Bering-szorosban lévő víz visszahúzódott mintegy 35 ezer évvel ezelőtt, valamint időszámításunk előtt 22 ezer és 7000 között.

Szürke farkasok egy francia vadasparkban: a kutya háziasítása hosszú folyamatot ölelt felForrás: AFP/Jean-Christophe Verhaegen

Az egyetlen dolog, amit biztosan tudtunk, az, hogy a kutyák háziasítása nem Amerikában történt – mondta Laurent Frantz, a németországi Müncheni Ludwig Maximilian Egyetem genetikusa a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Az ősi kutyák genetikai aláírásaiból ma már tudjuk, hogy bizonyára valahol Szibériában már jelen voltak, mielőtt az emberek Amerikába vándoroltak volna.

Bár a szakemberek úgy gondolják, hogy a kutyák voltak az első háziasított állatok, akik a pleisztocén idején jelentek meg az emberek mellett, még sok minden ismeretlen maradt ennek a körülményeiről.

Többféle vizsgálatot alkalmaztak

Az igazság megállapítása nem mindig könnyű, mivel a tudósoknak elég nehéz megkülönböztetni egymástól az ősi farkasok és a korán háziasított kutyák felfedezett maradványait, amihez akár régészeti megfigyelést, akár izotópokkal végzett kémiai vizsgálatokat alkalmaznak.

A kutya háziasítása körül még mindig rengeteg a kérdésForrás: Ettore Mazza

A késői pleisztocén kutyákkal kapcsolatos minden állításnak az a kihívása, hogy meggyőzően, több bizonyítékon keresztül megmutassuk, hogy a szóban forgó példányok egyértelműen megkülönböztethetők a kortárs farkasoktól – magyarázza Angela Perri, az Egyesült Királyság Durham Egyetemének régésze, a tanulmány vezető kutatója. – Ezúttal egy hagyományos megközelítést alkalmaztunk, és csak azokat a kutyaféléket vizsgáltuk, amelyek taxonómiai státusza egyértelműen hazai.

A kutatók szerint a régészeti nyilvántartásban szereplő legkorábbi, általánosan elfogadott házi kutyamaradványok körülbelül 15 000 évvel ezelőtt jelentek meg Németországban, valamint Európa és Izrael más korabeli helyszínein. Más genetikai bizonyítékok azt mutatják, hogy a legkorábbi ismert kutyafajok a régészeti maradványokat több ezer évvel megelőzték, a becslések szerint körülbelül 22,8 ezer évvel ezelőtt. A tudósok végül arra jutottak, hogy a kutyák körülbelül 15 ezer évvel ezelőtt jelentek meg Amerikában és a világ több részén, a telepesek megérkezésével egy időben.