Úgy tűnik, hajdan tényleg létezhetett élet a Marson

Mars
Még mindig sok a nyitott kérdés a Mars egykori óceánjáról és éghajlatáról
Vízgőz nyomait észlelték brit tudósok a Mars légkörében, újabb arra utaló jelként, hogy hajdan esetleg létezett az élet a vörös bolygón. A vízizotópok mérése "fontos tényező annak kutatásában, hogy az idők folyamán miként veszítette el vizét a Mars, és ezzel összefüggésben hogyan változott a Mars lakhatósága a története folyamán".

A mai marsi vízlelőhelyek főleg a bolygó jégsapkáiban és a felszín alatt rejtőznek, egy része azonban párolog, és a légkörből szivárgó hidrogén formájában kimutatható.

A nagy-britanniai Open University kutatói a Mars ritka légkörén áthatoló fény elemzésekor bukkantak a vízgőz nyomaira.

A Science Advances című tudományos folyóiratban publikált kutatás szerint az Európai Űrügynökség (ESA) és a Roszkoszmosz orosz űrügynökség első közös Mars-missziója során, a ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) űrszondán lévő Nadir and Occultation for Mars Discovery (NOMAD) mérőműszer segítségével sikerült a felfedezés.

Még mindig sok a nyitott kérdés a Mars egykori óceánjáról és éghajlatáról Forrás: ESA

– írta Manish Patel csillagász, aki szerint a vízizotópok mérése "fontos tényező annak kutatásában, hogy az idők folyamán miként veszítette el vizét a Mars, és ezzel összefüggésben hogyan változott a Mars lakhatósága a története folyamán".

Völgyek és kiszáradt folyómedernek látszó mélyedések arra utalnak, hogy valaha víz folyt a Mars felszínén. Élet kialakulásának pedig döntő feltétele a víz megléte.

– közölte Sue Horn, a brit űrkutatási hivatal tudósa.

(MTI/AFP)