Neutronnyalábok oldhatják meg Amelia Earhart titokzatos eltűnését

Amelia Earhart, amerikai női pilóta 1932-ben
Vágólapra másolva!
A tudósok egy fémlemezt analizálnak, amelyről azt gondolták, hogy valamikor a váratlanul eltűnt Amelia Earhart repülőgépéhez tartozhatott. Az eszközt neutronnyalábok segítségével vizsgálták abban reménykedve, hogy fényt derít a régóta rejtett titkokra. A pilótanő 1937 júniusában tűnt el Pápua Új-Guinea környékén, miközben megpróbálta repülővel körbeutazni a Földet.
Vágólapra másolva!

A bátor úttörőnő tragikus halált halt

Amelia Earhart méltán érdemelte ki a 20. század egyik legbátrabb nője jelzőt. A repülés amerikai származású női úttörője, az első jelentős női pilóta akkor tűnt el váratlanul, amikor elhatározta, hogy új repülőgépével egy utolsó nagy utat tesz a Föld körül.

Amelia Earhart, amerikai női pilóta 1932-ben Forrás: AFP

Earhart utolsó, több mint nyolcvan évvel ezelőtti, végzetes repülésének körülményeit már régóta kutatják.

A tudósok most a megoldást keresve a nukleáris technológia felé fordultak, hogy elemezzenek egy fémtörmelék darabot, amelyről feltételezhető, hogy Amelia Earhart repülőgéproncsainak a része lehetett. A ZMEScience tudományos portálnak nyilatkozó szakemberek most azt remélik, hogy ennek segítségével összeállítják az úttörő pilóta életének utolsó pillanatait.

A titokzatos eltűnést régóta vizsgálják

Amelia Earhart az első világháborúban lépett be a kanadai Vöröskereszt szervezetébe, hogy a harcoló katonákon segítsen. Itt szeretett bele a repülésbe, miközben a páciensekkel beszélgetett. Az első pilótaleckéit a szülei ellenezték, de viszonylag gyorsan megszerezte a pilótaigazolványt.

Elszántságát jól jelezte, hogy heteken belül női magassági rekordot állított fel 4300 méter elérésével.

Amelia Earhart volt az első női pilóta, aki átrepült az Atlanti-óceánon. Earhart és navigátora, Fred Noonan a Csendes-óceán felett repülve, egy ambiciózus küldetés során tűnt el 1937. július 2-án, amikor egy korszerű Lockheed Model 10-E Electra fedélzetén arra tett kísérletet, hogy az Egyenlítő mentén körberepülje a Földet.

A tudósokat már régóta foglalkoztatja a kérdés, hogyan halt meg Amelia Earhart, és hol lehet végső nyughelye Forrás: Wikimedia Commons

Már hat hete repültek, amikor a gépük hirtelen lezuhant a csendes-óceáni Howland-szigetre (vagy annak közelében), amely félúton van Hawaii és Ausztrália között.

A titokzatos eltűnést vizsgáló tudósok szerint mivel Howland-sziget egy körülbelül 2000 méter hosszú és 460 méter széles sík földrész, ezért a pilótának „biztosan nehéz volt megkülönböztetni azt a hasonló kinézetű felhők alakjaitól".

Earhart és Noonan azonban tisztában voltak a kihívásokkal, ezért kidolgozott tervvel érkeztek, amely magában foglalta az útvonalak nyomon követését a navigáció segítségével, és az összeköttetést az amerikai parti őrség egyik hajójával, amely a Howland-sziget mellett állomásozott.

A repülőgép egyszerűen lezuhant valahol

Ám a jól átgondolt tervek ellenére Earhart-nak és Noonan-nak talán egyszerűen nem volt szerencséje. Már a felszállás előtt technikai nehézségeik akadtak: a szemtanúk arról számoltak be, hogy például a rádióantennájuk is károsodhatott.

Ráadásul azon a reggelen viharfelhők gyülekeztek az égen és a későbbi vizsgálatok azt is kimutatták, hogy pontatlan térképeket használhattak.

1937. július 2-án reggel 7 óra 20 perckor Earhart jelentette helyzetét a parti őrség hajójának legénységél, majd a repülőgépet feltehetően a Nukumanu-szigetektől délnyugatra fekvő 32 kilométeres pályára irányította.

A Bluefin-21 autonóm vízalatti jármű szonárt használ, hogy képeket készítsen az Amelia Earhart amerikai pilótanő repülőgépének darabjait kutatva Forrás: https://www.livescience.com/38174-how-to-explore-the-deep-sea.html

– adta le a helyzetjelentést Earhart, de miután a hajó válaszolt, semmi jel nem utalt arra, hogy a pilóta megkapta volna az üzenetet.

A repülőgép azonban soha nem érkezett meg a szigethez és a későbbi vizsgálatok azt mutatták, hogy a navigátor a sziget helyzetét öt tengeri mérfölddel eltéveszthette, és az is valószínűnek tűnik, hogy a gép üzemanyaga kifogyott.

Amelia Earhart 1935-ben, amikor ő volt az első pilóta, aki Hawaii-ból Kaliforniába repült egyedül Forrás: Wikimedia Commons/NBC Photo-NBC Radio

Az Amerikai Haditengerészet hatvanhat repülőgéppel és kilenc hajóval azonnal megkezdte a keresést az utolsó rádióüzenet feltételezett helye körzetében.

A hatalmas kutatási és mentési bevetés ellenére a repülőgép sorsa a mai napig rejtély. Az évek során a titokzatossága csak fokozódott, amit az Earhart utolsó napjait övező, számtalan összeesküvés-elmélet csak felerősített.

Egy alumínium panelre bukkantak

A The International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR) nevű kutatócsoport 2016-ban aztán bejelentette, hogy a nikumarorói expedíciójukon feltárt leletek tanúsága szerint Earhart és navigátora nem zuhant a Csendes-óceánba, miután a Howland-sziget közelében elfogyott az üzemanyaguk. A szakemberek kijelentették, hogy

sokkal valószínűbbnek tartják, hogy kényszerleszállást hajtottak végre Nikumarorón, és végül itt, a Howlang-szigettől mintegy 500 kilométerre lelhették halálukat.

A tudósok itt bukkantak arra az alumínium panelre is, amelyről úgy vélik, hogy az a repülőgéproncs része lehet. Már akkor remélték, hogy a technológia valamikor eljuthat arra a fejlettségi szintre, hogy több információt nyerhessenek ebből.

Amelia Earhart két világrekordot is felállított ezzel a Lockheed Vega 5b-vel Forrás: Wikimedia Commons/Sergio Caltagirone

– mondta Daniel Beck, a Breazeale Nukleáris Reaktornak otthont adó Penn State Sugárzástudományi és Mérnöki Központ (RSEC) mérnöki programot irányító pilóta, amikor meghallotta a felfedezés hírét.

A kutató felvette a kapcsolatot Richard „Ric" Gillespie-vel, a TIGHAR nemzetközi csoportjának vezetőjével, és felajánlotta, hogy elvégez néhány elemzést a fémdarabon egyfajta neutronvizsgálattal a laboratóriumában.

Fejszenyomokat találtak a roncson

Beck és munkatársai egy atomreaktor neutronnyalábjai segítségével próbálta meg felfedni a fémdarab igaz történetét. Abban reménykedett, hogy talán találhatnak egy rég elhalványult sorozatszámot vagy más, olyan jeleket, amelyek összekapcsolhatják a roncsot a Lockheed Electrával.

Amelia Earhart és a navigátora, Noonan 1937. június 28-án Forrás: Wikimedia Commons

A szakemberek a fémdarabot a neutronnyaláb elé helyezték, mögötte pedig kialakítottak egy digitális képalkotásra alkalmas helyet. Amint a neutronnyaláb áthaladt a roncsdarabon, egy-egy képet rögzített, amit a tudósok digitálisan szkenneltek.

– magyarázta Daniel Beck a technológia lényegét.

Ez a vizsgálat végül csak annyit tárt fel, hogy a fémlemez szélein fejszenyomok találhatók, kivéve az egyik élt, ahol a fém biztosan letört valahonnan, ahová korábban csatlakozott. Más szavakkal: egyelőre nem sikerült bizonyítani, hogy annak bármi köze lett volna Amelia Earharthoz.

Amelia Earhart pilótaigazolványába készült kép Forrás: https://www.thestar.com/news/insight/2007/07/15/a_picture_and_a_thousand_words.html direct link

A kutatók ezért még több vizsgálatot és átfogóbb kísérleteket terveznek, beleértve a reaktor besugárzási idejének és teljesítményszintjének beállítását.

A tudósok kijelentették, hogy még ha végül nem is találnak semmit Amelia Earhart kapcsán, a vizsgálat akkor is nagyon fontos lehet: egyrészt kizárja a roncsdarab további elemzésének szükségességét (ezzel időt spórol a kutatóknak), másrészt precedenst teremthet, amely további, úgynevezett neutron radiográfiai kutatásokat ösztönözhet a jövőben.