Már most is rendelkezésre állnak tudományos bizonyítékok arra vonatkozóan, hogy mennyire fontos az egészséges életmód szempontjából az, hogy minden nap nagyjából ugyanabban az időben menjünk lefeküdni aludni. Egy új tanulmány azonban kapcsolatot talált a nem konzisztens alvási szokások és a rossz hangulat, valamint a depresszió magasabb kockázata között.

Fontos a cirkadián ritmussal való szinkronban tartás

A kutatók közvetlenül mérték 2115 orvostan hallgató első képzési éve során az önkéntesek alvási idejét és hangulatát, ahol azt találták, hogy a változó alvásmintával rendelkezők nagyobb valószínűséggel számoltak be rosszabb hangulatról és magasabb pontszámot kaptak a depresszió tüneteivel kapcsolatban a kitöltött kérdőívekben.

A Digital Medicine tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint ha változtatjuk a lefekvés idejét, az

ugyanolyan valószínűséggel növelheti a depresszió kockázatát, mint általában az alváshiány.

Az alvásunk minősége az egész napunkat befolyásolhatjaForrás: Pexels

Ez a tudósok szerint arra utal, hogy a cirkadián ritmussal való szinkronban tartás legalább ugyanolyan fontos a mentális egészségünk szempontjából, mint az alvással töltött órák száma.
Ezek a megállapítások kiemelik az alváskonzisztenciát, mint alulértékelt tényezőt a depresszió kezelésében – mondta Srijan Sen, a Michigani Egyetem idegtudósa a ScienceAlert online tudományos portálnak.

Ahogy az várható volt, az összességében mért több alvás, a későbbi felkelés és a korábbi lefekvés, valamint a fegyelmezett alvásmintához való ragaszkodás mind javította a résztvevők hangulatát. Korábban azonban nem dokumentálták megfelelően, hogy mennyire fontosak a rendszeres alvási szokások a többi tényezőhöz képest.

Így csökkenthetjük a depresszió kockázatát

Az adatokat alváskövető eszközök, okostelefonos alkalmazások és önkéntes felmérések segítségével gyűjtötték össze. Mindez lehetővé tette a tudósok számára, hogy több ember szokásait egyszerre, hosszú időn keresztül figyelemmel kísérjék, anélkül, hogy megzavarnák a mindennapi tevékenységeiket.

Sokan nem is gondolnák, hogy milyen fontos, hogy mindig ugyanabban az időben menjünk aludniForrás: Pexels

A fejlett hordozható technológia lehetővé teszi számunkra, hogy tanulmányozzuk a viselkedési és fiziológiai tényezőket a mentális egészség kapcsán, ideértve az alvást – mutatott rá Yu Fang, a Michigani Egyetem neurológusa.

Noha mindannyian egyetértünk abban, hogy a jobb alvási szokások jót tesznek általános egészségi állapotunknak, az új tanulmány mögött álló csapat további kutatásokat végzett arról, hogy az alváshigiéné különböző aspektusai, például a lefekvés, ébredési idő, alvási szokások, teljes alvás hogyan befolyásolják egyénileg a jólétet.A tudósok alátámasztották azokat a korábbi kutatásokat, amelyek azt sugallják, hogy a cirkadián ritmusunk figyelmen kívül hagyása káros lehet a hangulatunkra, és idővel növelheti a depresszió kockázatát.