Egy friss svéd kutatás szerint néhány vakcina sokkal hatásosabb lehet a koronavírus ellen, mint azt korábban gondolták. Az Umea Egyetem tudósai által végzett tesztek során pedig az derült ki, hogy jelenleg a Szputnyik V lehet az egyik legjobb vakcina.

A svéd Umea Egyetem tudósai a PNAS tudományos lapban publikálták kutatásuk eredményeit. A szakemberek azt vizsgálták, hogy miért lehetnek hatásosabbak bizonyos vakcinák a koronavírus ellen, valamint megnézték azt is, hogy a most piacon lévő oltóanyagok közül melyik lehet a legeredményesebb a járvány elleni harcban.

A svéd kutatók szerint a Szputnyik V lehet az egyik leghatásosabb vakcina a koronavírus ellen.

Az általuk elvégzett tanulmány segít megérteni a vektoralapú vakcinák - például az Egyesült Államokban gyártott Johnson & Johnson vakcinájának és az orosz Sputnik V - nagyobb hatékonyságának mechanizmusát - írja az SVT csatorna.

Ezek a vakcinák adenovírusokkal jutnak el a sejtekbe, és váltják ki az antitestes immunválaszt. A svéd kutató német és dán kollégáival karöltve mindenesetre azt találta, hogy egyes védőoltások másfajta belépési mechanizmust használnak, mint azt korábban feltételezték, ami magyarázat lehet a nagyobb hatékonyságra.

„Ez úgy működik, hogy a vakcina „ingyen fuvarral" eljut a sejtekig, és amikor odaér, egy fehérjét kulcsként használva felnyitja a sejteket, majd bejuttatja az antitestek termelését előidéző gént" - mondta Niklas Arnberg virológus, az Umea Egyetem professzora." Korábban úgy hittük, hogy az adenovírust szállító ágensként használó vakcinák esetében a kulcs a fehérjetüske. Azonban amikor ezt az elgondolást laboratóriumban akartuk tesztelni, kudarcot vallottunk. Aztán elkezdtünk kísérletezni az úgynevezett hexon-fehérjével, és rájöttünk, hogy valójában ez lehet a kulcs a sejtek felnyitásához."

Thomas Mertens, a német Vakcina Bizottság vezetője nemrég a Rheinische Postnak elmondta, hogy az orosz vakcina egy remek oltóanyag, és szerinte előbb-utóbb az Európai Gyógyszerügynökség is engedélyezni fogja.

IllusztrációForrás: MTI/AP/TASR/Frantisek Ivan

Kiemelte az is, hogy az orosz szakemberek nagy múlttal és tudással rendelkeznek a vakcinák fejlesztése területén.