Ismeretlen organizmusokat találtak a Nemzetközi Űrállomáson

ISS
Az ISS, vagyis a Nemzetközi Űrállomás fotója
A mikroorganizmusok mindenütt megtalálhatók, ráadásul nem csak a Földön, hanem az űrben is jelen vannak; amerikai és indiai kutatók a NASA-val együttműködve négy különböző baktériumtörzset fedeztek fel a Nemzetközi Űrállomáson (ISS). Az azonosított mikrobák közül három törzs eddig teljesen ismeretlen volt a tudomány számára.

A négy törzs közül hármat 2015-ben és 2016-ban izoláltak – az elsőt az ISS kutatóállomásának külső paneljén, a másodikat a Kupola modulban, a harmadikat az ebédlőasztalon fedezték fel. A negyedik törzset azonosították legkorábban, egy Földre visszajuttatott HEPA szűrőn telepedett meg még 2011-ben.

A baktériumfajok mindegyike megtalálható a talajban és az édesvízben. Feladataik változatosak: nitrogénkötők, segítik a növények növekedését, védik őket a kórokozóktól.

Összességében a hasznos mikrobák közé tartoznak.

Sokakban felmerülhet a kérdés, miként jut egy földi baktérium az ISS-re. Az űrállomáson az ott dolgozók már egy ideje kísérleteznek növénytermesztéssel, így nem meglepő, ha a növényekkel szoros kapcsolatot ápoló mikroorganizmusok is megjelennek a fedélzeten.

Az ISS Forrás: AFP/-

Segíthetik a növénytermesztést az űrben

A HEPA szűrőn talált baktérium a Methylorubrum rhodesianum fajba tartozik, a másik három törzs azonban eddig ismeretlen volt a szakemberek előtt. A most felfedezett törzseket egy új rendszertani csoportba, a Methylobacterium ajmalii fajba sorolták.

– írják a szakértők a kiadott közleményben, érzékeltetve, hogy az új eredmények akár a marsi növénytermesztést is segíthetik egy esetleges emberes expedíció során. A tudósok a törzseket genetikailag is elemzik, hogy megtalálhassák azokat a géneket, amik a növények növekedését segíthetik.

Az egyik törzs – az IF7SW-B2T – esetében már felfedeztek egy olyan gént, ami egy enzim termelésével fokozza a sejtosztódást a gyökerekben és a hajtásokban.

Könnyen elképzelhető, hogy a kutatók rövidesen újabb mikroorganizmusokat azonosítanak az űrállomáson, a közeljövőben ugyanis közel 1000, az ISS-ről származó mintát fognak megvizsgálni.

A teljes tanulmány a Frontiers in Microbiology című szaklapban olvasható.