Találtak egy baktériumot, ami láthatatlan az immunrendszer számára

immunrendszer
Illusztráció
A Csendes-óceánban, másfél mérföld mélyen él egy baktérium, ami annyira idegen az emberi szervezet számára, hogy immunsejtjeink sem reagálnak rá. A megfigyelés cáfolhatja azt a régóta fennálló nézetet, amely szerint immunrendszerünk úgy fejlődött, hogy bármilyen idegen mikroorganizmust képes észlelni és semlegesíteni – olvasható a Live Science tudományos portálon.

Jonathan Kagan, a Bostoni Gyerekkórház immunológusa már régóta szerette volna tesztelni az elméletet, ezért olyan baktériumot keresett, amivel egyáltalán nem találkozott még az emlősök szervezete. A szakértő a csendes-óceáni Phoenix-szigetek közelében, az óceán mélyén talált rá erre a mikroorganizmusra.

– mondta a tanulmány társszerzője, a Bostoni Egyetem tengerbiológusa, Randi Rotjan.

A kutatók távirányítással vezérelt tengeralattjáróval az óceán talajáról, vízéből, szivacsokról és tengeri csillagokról gyűjtöttek mintákat, amikből összesen 117 különböző baktériumfajt sikerült kitenyészteni. Ezekből kiválasztottak ötven baktériumfajt, amiket egér és emberi immunsejteknek mutattak be.

Legnagyobb meglepetésre az óceáni mikrobák 80 százalékát az immunsejtek képtelenek voltak észlelni, vagyis

a különös baktériumok teljesen láthatatlanok az immunrendszer számára.

A trükkös baktériumok többsége a Moritella nemzetségbe tartozik.

Ezért maradhattak láthatatlanok

Kagan szerint az eredmények azt támasztják alá, hogy ha az immunrendszer teljesen idegen ökoszisztémába kerül, akkor olyan baktériumokkal találkozhat, amiket egyszerűen nem vesz észre.

A vizsgálat szerint az immunsejtek képtelenek voltak azonosítani az óceáni baktériumok lipopoliszacharidját, így tudtak a mikroorganizmusok láthatatlanok maradni.

Normál körülmények között az emlősök immunrendszere a baktériumok sejtfalának egy specifikus része, a lipopoliszacharid (LPS) alapján azonosítja a Gram-negatív mikrobákat.

Illusztráció Forrás: Science Photo Library

A kutatók szerint az óceán mélyén élő baktériumok esetében az LPS molekulák lipidláncai hosszabbak, ez viszont még nem magyarázza teljes mértékben a „láthatatlanságot".

Az ijesztő képesség ellenére a kutatók szerint a különleges mikroorganizmusok képtelenek lennének kirobbantani egy veszélyes járványt, nekik ugyanis annyira idegen az emberi test, hogy az immunrendszer beavatkozása nélkül, maguktól is perceken belül elpusztulnak.