Őseink többnyire húst ettek, de aztán elfogytak a nagyvadak

Kőkorszaki mamutvadászat, ahogy azt a 19. században elképzelték
Egy új tanulmány szerint a kőkorszakban az emberek főleg húst ettek. Étlapjukon csak akkor kerültek előtérbe a zöldségek, amikor a megafauna nagy testű emlősei, többek között a mamutok eltűntek.

Elsősorban nagyvadakra vadásztak

Az American Journal of Physical Anthropology tudományos szaklapban publikált tanulmány friss és érdekes értelmezést kínál arról, hogyan tette meg az emberiség a vadászattól a mezőgazdaságig tartó utat.

Az új megállapítások szerint a kőkorszak emberei elsősorban húsevők voltak és az étrendjük fontos részét képezte a vadhús.

Ám miután az általuk vadászott fajok kihaltak, a zöldségek és a növényi anyagok tették ki étrendjük egyre nagyobb részét. Valószínűleg ez vezetett a növények és állatok háziasításához is, mivel őseinknek szükségük volt az élelmiszerforrások biztosítására.

IllusztrációMamutokra is vadásztak Forrás: AFP/Handout

– magyarázza Dr. Miki Ben-Dor, a Tel Avivi Egyetem Jacob M. Alkov Régészeti Tanszékének munkatársa, a cikk első szerzője a ZME Science online tudományos portálnak.

Hozzátette: ez az összehasonlítás azért hiábavaló, mert kétmillió évvel ezelőtt a vadászó-gyűjtögető társadalmak mamutokra és más nagyvadakra vadászhattak; ezek az állatok azonban már rég eltűntek a Föld színéről. Ahogy a szakember fogalmazott, azóta az egész ökoszisztéma megváltozott, és a viszonyok nem hasonlíthatók össze.

Kiterjedt vizsgálatot folytattak

A kutatók ezért úgy döntöttek, hogy más módszereket alkalmaznak a kőkori emberek étrendjének rekonstrukciójára: ez a saját testünkben megőrzött memória, az anyagcserénk, genetikánk és a fizikai felépítésünk vizsgálata. A tudósok szerint bár az emberi viselkedés gyorsan változik, ám az evolúció lassú és a test emlékszik.

Kőkorszaki mamutvadászat, ahogy azt a 19. században elképzelték Forrás: ©Lee/leemage

– magyarázta Ben-Dor.

A kutatók több száz korábbi tanulmány tekintettek át a modern emberi anatómiától és fiziológiától kezdve az ősi emberi csontokban és fogakban lévő izotópok méréséig. Eredményeik azt mutatták, hogy

mintegy 12 ezer évvel ezelőtt az emberek elsősorban „csúcsragadozók" voltak.

A csapat érvelése kiterjedt az eszközök használatával kapcsolatos bizonyítékokra, a paleolit maradványokban található nyomelemek és nitrogén izotópok jeleire, valamint a fogak kopásának vizsgálatára.

Egyfajta "csúcsragadozók" voltunk? Forrás: CC0

– mutatott rá Ran Barkai, a Tel Aviv Egyetem kutatója, a tanulmány társszerzője. – Darwin is felfedezte, hogy a fajok az evolúció során alkalmazkodnak a táplálékuk megszerzéséhez és megemésztéséhez.

Hangsúlyozta azonban azt is, hogy a kutatást folytatni kell. Véleménye szerint nehéz meggyőzni ma egy vegetáriánust arról, hogy ősei nem voltak vegetáriánusok, mert az emberek hajlamosak összekeverni a személyes meggyőződéseket a tudományos valósággal.