Miért nem kapta meg a süllyedő Titanic vészjelzését a közelében lévő hajó?

Carpathia
Számtalan legenda kering a Southamptonból 1912. április 10-én első útjára kifutott Titanic óceánjáró állítólagos magyar szálairól
Vágólapra másolva!
1912. április 14-én éjfél előtt húsz perccel a White Star Line hajózási társaság büszkesége, és a kor legnagyobb óceánjárója, az elsüllyeszthetetlennek tartott RMS Titanic miután Új-Fundlandtól délkeletre egy későn észlelt jégheggyel ütközött, két és félórás haláltusa után, másnap hajnali 2 óra húsz perckor az Atlanti-óceán jeges hullámsírjába merült. Az egész korabeli világot megrázó szörnyű tragédia pontos okaira csak háromnegyed évszázaddal később kezdett fény derülni, miután egy francia-amerikai mélytengeri kutatóexpedíció, Robert D. Ballard vezetésével 1985. szeptember elsején 3 861 méteres mélységben megtalálta a Titanic roncsait. A roncshoz vezetett számos tudományos expedíció vizsgálataiból, és az elmúlt egy-két évtizedben előkerült új forrásokból állt össze a végső kép arról, hogy mi is történt valójában azon a végzetes éjszakán.
Vágólapra másolva!

Huszonhét millió forintnak felelt meg a legdrágább jegy az „álmok hajójára"

1912. április 10-én, pontban déli tizenkét órakor a southamptoni kikötő 44-es számú mólójánál összeverődött tömeg hangos üdvrivalgása közepette a minden idők legbiztonságosabb és legpompásabb óceánjárójának kikiáltott RMS Titanic, az apró vontatóhajóktól körülvéve, méltóságteljesen kisiklott a kikötői hajózócsatornába. A fényűző luxusgőzös első osztályán a kor leghíresebb és leggazdagabb emberei adtak egymásnak randevút.

Számtalan legenda kering a Southamptonból 1912. április 10-én első útjára kifutott Titanic óceánjáró trgádiájáról Forrás: Wikimedia Commons

A Titanic hatalmas sajtóbeharangozással kísért első útja valódi társadalmi eseménynek számított, amiből nem akartak kimaradni a korabeli elit reprezentánsai sem. A hatalmas óceánjáró fedélzetén tartott New Yorkba többek közt a multimilliomos John J. Astor,

az Egyesült Államok egyik leggazdagabb mágnása

fiatal felesége, a várandós Lady Astor társaságában. Az egyik legfényűzőbb lakosztályt, amelyért 4 500 dollárt kellett kifizetni (ez mai árfolyamon nagyjából 27 millió forintos jegyárnak felel meg) maga a White Star Line hajózási társaság nagyhatalmú elnöke, Bruce Ismay foglalta el.

A Titanicot ábrázoló legutolsó felvétel, amelyet Frank Browne készített 1912. április 11-én délután fél kettőkor, amikor a legendás óceánjáró utolsó kikötőhelyéről az írországi Queenstown-ból nekivágott az óceán átszelésének. Emberi szem ekkor látta utoljára a partról az álmok hajóját Forrás: FRANCIS BROWNE HERITAGE/IRISH PICTURE LIBRARY

Az illusztris utasok között volt Archibald Butt, az Egyesült Államok elnökének szárnysegéde, Benjamin Guggenheim többszörös milliomos acélmágnás – aki a francia szeretőjével együtt szállt fel a Titanic fedélzetére-, az ugyancsak dúsgazdag philadelphiai bankár, George Widener és felesége, valamint a Macy's áruházlánc szintén dollármilliomos tulajdonosa, az idős Isidor Strauss valamint neje, Ida Strauss is.

John J. Astor, a Titanic leggazdagabb utasa Forrás: Wikimedia Commons

A Titanic óriási érdeklődéstől kísért első útján összesen 2 207 fő tartózkodott az óceánjáró fedélzetén, 1 322 utas, és 885-en a személyzet tagjai közül. A Titanic parancsnoka, az ekkor 63 éves Edward John Smith volt a White Star Line legnagyobb tapasztalattal rendelkező rangidős commodore-ja (vezérkapitánya), akit a Titanic testvérhajójáról, az RMS Olympc-ról vezényeltek át az óceánjáróra. Smith kapitány azt tervezte, hogy miután visszatér a Titanic-kal New Yorkból, nyugdíjba vonul. Mint tudjuk, nem így történt.

Mr. Ismay mindenáron címlapsztorit akar

A Titanic először a franciaországi Cherbourg-ban kötött ki április 10-én este hét órakor, ahol újabb utasokat vett fel a fedélzetére, köztük a dollármilliomos amerikai dámát, Margareth Brown-t is, aki később mint az „elsüllyeszthetetlen Molly Brown" vonult be az óceánjáró történetébe. Másnap, április 11-én kora délután az írországi Queenstown előtt vetett horgonyt a hatalmas hajó, ahol újabb utasok, zömében szerény sorsú ír kivándorlók szálltak fel a Titanic fedélzetére.

Titanic parancsnoka, Edward John Smith (a képen középen jobbra) a White Star Line legtapasztaltabb kapitányának számított Forrás: Examiner Staff

A gőzös délután kettőkor szedte fel a horgonyt, majd egyre jobban gyorsítva, a nyugati horizont felé vette az irányt. A parton összesereglett több száz bámészkodó közül senki sem sejthette, hogy ők látták utoljára az „álmok hajóját".

Az első osztályú étterem az "álmok hajóján Forrás: Francis James Browne

A Titanic a New York-ba vezető szokásos észak-atlanti átkelési irányvonalon haladt, annak ellenére, hogy

1912 tavaszán a szokásosnál korábban kezdődött el az ezt az útvonalat érintő jégzajlás.

A Labrador-tenger térségében már márciusban elindult a jéghegyek borjadzása, ami miatt a legtöbb hajózási társaság ideiglenes jelleggel a szokásostól pár száz kilométerrel délebbre helyzet át a New York-i útvonalat, hogy elkerüljék a jégveszélyt.

A Titanic a jégzajlás ellenére a hagyományos hajózási útvonalon haladt New York felé Forrás: Ken Marschall

A White Star Line ügyvezetése azonban nem követte ezt az óvatossági rendszabályt, mivel megengedhetetlennek tartották, hogy a Titanic világszenzációnak beharangozott első útján jelentősebb késéssel fusson be a New York-i kikötőbe. A korabeli közvélemény úgy vélekedett a pompás óceánjáróról, hogy az hatalmas méretei, és forradalmian újnak számító biztonsági berendezései miatt gyakorlatilag elsüllyeszthetetlen. A Titanic 270 méteres hosszával, 28 méteres szélességével, és 56 méteres magasságával, a dupla hajófenékkel, valamint a parancsnoki hídról egyetlen gombnyomással lezárható 16 vízzáró rekeszkamrájával valóban az Edward-kor mérnöki csúcsteljesítményének számított.

A Titanic az Edward-kor mérnöki tudományának a mesterműve volt Forrás: Pinterest/Christian Stenler

Talán ez a hamis biztonságérzet is hozzájárult ahhoz,

hogy a Titanic, miután elhagyta Queenstownt, folyamatosan gyorsított.

Az időarányosan rendkívül jó menetteljesítmény annyira fellelkesített Bruce Ismay-t, hogy április 14-én a vasárnap délelőtti istentisztelet után elkezdte ecsetelni Smith kapitánynak, mekkora szenzáció lenne, ha a Titanic már kedd délután váratlanul felbukkanna a New York-i kikötőben és az újságok címoldalára kerülne.

Bruce Ismay (keménykalapban és sétapálcával) is a Titanicon utazott az óceánjáró első, nagy beharangozással meghirdetett útján Forrás: National Museum of Northern Ireland

Soha sem fogjuk megtudni, hogy Ismay pressziójára adott-e utasítást Smith kapitány az üzemen kívül lévő négy kazán felfűtésére is. (A Titanic összesen 29 gőzkazánnal volt felszerelve.) Ami tény, hogy a Titanic kora délutántól a maximumhoz közeli 23 csomós sebességgel hasította a vizet, a potenciális jégveszély ellenére. Pedig április 14-én délelőttől egyre több jégjelentés futott be a Titanic távírász fülkéjébe, a körzetben haladó más hajókról.

A létfontosságú vészjelzés, ami sohasem érkezett meg a hídra

Késő délutántól már közvetlenül is érezhetővé vált a jég közelsége. Délután öt és este nyolc óra között hirtelen 6,5 fokot süllyedt a levegő hőmérséklete, az óceán felszíne olajszerűen kisimult, a vízhőmérséklet pedig 0 Celsius fokra csökkent. A kora esti órákban egy újabb riasztó üzenet érkezett Jack Phillips-hez, a Titanic első távírászához. A Charonia gőzös – amely nagyjából a Titanic irányvonalán, de az óceánjáró előtt haladt – zajló jégről, és nagy jéghegyekről tett jelentést.

Javk Phillips, a Titanic első rádiótávírásza. Phillips is odaveszett a katasztrófában Forrás: The National Archives

Phillips a Charonia jelentését azonnal továbbította hídra,

ahol Charles Lightholler másodtiszt teljesített szolgálatot. Lightholler gyorsan kiszámította, hogy a Titanic nagyjából két óra múlva fogja elérni a Charonia jelentése szerinti zajló jéggel érintett területet. Smith kapitány aznap este George Widener és felesége díszvacsoráján vett részt az első osztályon. A kapitány nem sokkal kilenc előtt tért vissza a hídra, ahol tájékoztatták a legfrissebb jégjelentésekről.

A Titanic Marconi-távírójának replikája Forrás: Wikimedia Commons

Lightholler másodtiszt meg is kérdezte, hogy nem volna-e célszerű csökkenteni a hajó sebességét. Smith kapitány azonban csak az őrség megkettőzésére adott utasítást, valamint meghagyta, ha újabb jégjelentés érkezne, azonnal keltsék fel. Ezután visszavonult a kabinjába, a szolgálatot pedig William Murdoch első tiszt vette át a hídon.

William Murdoch (a kép bal szélén) a Titanic első tisztje, és Smith kapitány (a kép jobb szélén) Forrás: Topical Press Agency

A kapitány utasításának megfelelően este tíz órakor kétfős őrség, Frederic Fleet és Reginald Lee jelzőmatrózok másztak fel az orrárboc megfigyelőkosarába. Aznap este holdtalan, koromsötét éjszaka borult az Atlanti-óceánra.

Késő este még tovább zuhant a hőmérséklet; az óceán vize dermesztően hidegre, - 2,5 fokosra hűlt.

Este nem sokkal fél tíz után újabb, és minden korábbinál aggasztóbb jégjelentés futott be a Californian tehergőzösről. A Californian a Titanictól északra mindössze tíz tengeri mérföld távolságban (nagyjából 19 kilométerre) haladt, párhuzamosan az óceánjáróval.

Az SS Californian a Titanic katasztrófája utáni reggelen. A fotó a Carpathia fedélzetéről készült Forrás: maritimequest.com

A Californian rádiósa – az üzenet elsőbbségi jellege miatt – a Titanic adását bontva közölte Jack Phillips első távírásszal, hogy a hajójukat teljesen körbevette a zajló jég. Phillips és kollégája, Harold Bride másod távírász azonban éppen az első osztályú utasok privát táviratainak továbbításával voltak elfoglalva, ezért Phillips ingerülten letorkolta a Californian rádiósát, majd bontotta az adást. Ez a létfontosságú jelentés soha sem érkezett meg a hídra.

Jéghegy, közvetlenül előttünk!

Már beköszöntött az éjszaka, amikor néhány perccel háromnegyed tizenkettő előtt a megfigyelőkosárban fagyoskodó Frederick Fleet egy halvány párafelhőre lett figyelmes a horizont közelében, pont a hajó orra előtt, ami egyre nagyobbra hízott. A párából egy sötét tömeg kezdett el kibontakozni, a tapasztalt Fleet pedig azonnal rá is jött, hogy amit lát, az egy jéghegy. Megkongatta az árbockosár harangját, majd telefonon hívta a hidat.

Smith kapitány nem volt a hídon, amikor a hajó orra előtt felbukkant a jéghegy Forrás: AFP/-

Odalent a kagylót Moody hatodtiszt vette fel, aki szenvtelen nyugalommal megkérdezte Fleet-től, hogy mit lát. „Jéghegy, közvetlenül előttünk!" - érkezett a kosárból az izgatott válasz.

Ekkor már a hídról is jól látszott a hajó orra előtt fenyegetően felemelkedő sötét tömeg.

Murdoch első tiszt azonnal a géptávíróhoz ugrott, és „állj!", illetve „teljes gőzzel hátramenetbe!" parancsot küldött a gépháznak, Hitchens főkormányost pedig utasította, hogy élesen térjen ki balra.

A jéghegyet megpillantó jelzőmatróz, Frederick Fleet. Fleet túlélte a Titanic katasztrófáját Forrás: Carnet Maritime

Hitchens ütközésig tekerte a kormányt, de hosszú másodpercekig úgy tűnt, hogy az egyre nagyobbra hízó jéghegy telibe fogja találni a Titanic orrát. Csak az utolsó pillanatokban kezdett el lassan, nagyon lassan balra kitérni az óceánjáró orra.

Már már úgy látszott, hogyha egy hajszállal is, de sikerül elkerülni az ütközést,

ám ekkor minden remegni és csörömpölni kezdett a hídon. Murdoch látta, amint a jéghegy felső fedélzet fölé emelkedő kísértetiesen csillogó teteje elszáguld a Titanic jobb oldala mellett, hogy aztán ismét belevesszen az éjszaka sötétjébe.

A legnagyobb valószínűség szerint ez a jéghegy süllyesztette el a Titanicot Forrás: AFP/W.F. Wood

Odalent az első osztályú étteremben, ahol jókedvűen szólt a ragtime, szinte senkinek sem tűnt fel, hogy megcsörrentek a kristálycsillárok, és összekoccantak az ezüst evőeszközök. A harmadosztály vízvonalhoz közeli kabinjaiban azonban mindenkit talpra ugrasztott a hangos, csikorgó morajlás.

Drámai párbeszéd a hídon - Hát megkapja a címlapsztoriját, Mr. Ismay!

Smith kapitány szintén felfigyelt a hajótest szokatlan rázkódására, ezért azonnal a hídra sietett. Murdoch röviden beszámolt a kapitánynak arról, hogy mi történt. Időközben Murdoch leállítatta a gépeket, a hajóácsot pedig leküldte, hogy mérje fel a károkat. Selyem házikabátjában és bársonypapucsában az ágyból kiugrott Bruce Ismay is hamarosan megjelent a hídon, és idegesen a hajó megállásának oka iránt érdeklődött.

Bruce Ismay, a White Star Line nagy hatalmú ügyvezető igazgatója. Ismay gyakorolt nyomást Smith kapitányra, hogy a jégveszély ellenére is teljes sebességgel haladjanak Forrás: Wkimedia Commons /

Miután a hajóács visszatért, beszámolt a lent tapasztaltakról, ami minden volt, csak nem szívderítő, mert kiderült, hogy az első öt rekeszkamra megsérült, amelyekbe feltartóztathatatlanul ömlik a víz. Thomas Andrews, a Titanic főkonstruktőre a jelentés alapján gyors számítást végzett, majd jegyzeteiből felpillantva közölte Smith kapitánnyal, hogy nagyjából másfél, legfeljebb még két órája lehet hátra a Titanicnak.

A Titanic főkonstruktőre Thomas Andrews Forrás: Wikimedia Commons/Origo

Bruce Ismay ezt hallva felcsattant: „De hiszen ez a hajó nem süllyedhet el!"

- replikázott vissza keserű iróniával Andrews a halottsápadttá vált White Star Line főnöknek. A beállott néma csendet Smith kapitány törte meg, aki Ismay felé fordulva csak ennyit fűzött hozzá az elhangzottakhoz: „Hát megkapja a címlapsztoriját, Mr. Ismay!" Miután bizonyossá vált, hogy a Titanic el fog süllyedni, hajnali 0 óra 5 perckor a kapitány kiadta a parancsot a mentőcsónakok lebocsátásának előkészítésére.

Bruce Ismay, James Cameron "Titanic" című mozifilmjében. A White Star Line nagyhatalmú elnöke, akit egyesek a Titanic rossz szellemének tartottak, az utolsó előtti mentőcsónakon hagyta el a süllyedőben lévő óceánjárót. Forrás: AFP-

A Titanic 20 mentőcsónakkal rendelkezett, amelyből 14 egyenként 64 személy befogadására volt alkalmas, ezen kívül még két kisebb, és négy összehajtható csónakkal számolhattak. A mentőcsónakokban összesen 1 176 személy számára volt hely,

ezért tudni lehetett, hogy sokan fognak odaveszni.

A mentőcsónakok számát az akkor hatályos 1895. évi tengerhajózási törvény nem az utaslétszámhoz, hanem a hajó vízkiszorításához szabta. Tízezer tonna felett egységesen 16-ban maximálták a kötelező mentőcsónak számot, amihez képest a Titanic több mentőeszközzel rendelkezett az előírtnál.

A Titanic mentőcsónakjai a katasztrófa után New Yorkban, közvetlenül azután, hogy a csónakokat lerakodták a Carpathia fedélzetéről Forrás: Pinterest

A csónakok leeresztésére kapkodva, és átgondolatlanul került sor. Az első csónakokat csak alig félig megtöltve eresztették le, így például a 0 óra 45 perckor elsőként leengedett 7-es számú mentőcsónakban mindössze 28-an foglaltak helyet. Eleinte volt, hogy erőszakkal kellett betuszkolni az utasokat a csónakokba,

mert sokan még ekkor sem hitték el, hogy a Titanic el fog süllyedni.

A legutolsó csónak az óceánjáró elsüllyedése előtt negyedórával, hajnali kettő óra öt perckor hagyta el a Titanicot.

Csak a Carpathia indult el teljes gőzzel a bajba jutott óceánjáró mentésére

A menekülésre az lett volna az egyetlen reális esély, ha egy másik hajó még időben a katasztrófa helyszínére ér, és fedélzetére veszi a bajba jutottakat. Smith kapitány 0 óra 15 perckor utasította a Titanic rádiótávírászait a CQD vészjelzés leadására, amit később az újnak számító S.O.S jelzéssel is folytattak.

Több gőzös fogta a Titanic vészjelzéseit, köztük az óceánjáró testvérhajója az RMS Olympic is,

de ezek mind túl messze voltak a baleset helyszínétől ahhoz, hogy időben megérkezzenek. Akadt azonban olyan kereskedelmi hajó, amelyik nagyon közel, látótávolságra volt a bajba jutott Titanictól, mégpedig a Californian, amelynek a rádiósát két órával korábban oly barátságtalanul torkolta le Jack Phillips.

Harold Thomas Cottam, a Carpathia rádiótávirásza április 15-én nem sokkal éjfél után fogta a süllyedő Titanic vészjelzését, de mire a Carpathia a helyszínre ért, az óceánjáró már a mélybe süllyedt Forrás: AFP

A zajló jég miatt megállt gőzös őrszemei éjfél előtt láttak délre elhaladni egy nagy kivilágított hajót, ami számukra furcsa módon, hirtelen megállt. Az ügyeletes őrszem erről tájékoztatta is a Californian szolgálatos tisztjét,

aki viszont szükségtelennek tartotta, hogy emiatt felébressze a Californian parancsnokát, Stanley Lord kapitányt.

Már javában folyt a mentőcsónakok vízre bocsátása, amikor Smith kapitány elrendelte a vészjelző rakéták fellövését. A Californianról tisztán látszottak is a rakéták fényei, ám az ügyeletes tiszt azt hitte, hogy a látóhatáron álló nagy óceánjárón valamiféle tűzijátékkal egybekötött mulatság folyik.

A Carpathia New Yorkban, közvetlenül azután, hogy megmentette a Titanic túlélőit Forrás: Wikimedia Commons

A Californian rádiósa pontban éjfélkor, a szolgálati előírásnak megfelelően kikapcsolta a szikratávírót, majd elballagott lefeküdni. A Titanic negyedórával később kezdte el sugározni a vészjelzéseket, de azokat már nem fogták a végveszélybe került óceánjáróhoz legközelebb tartózkodó hajón. Hajnali 2 óra 20 perckor a Californian jelzőmatróza ismét bekopogott a hídra és közölte, hogy a nagy kivilágított hajó eltűnt a látóhatárról. Biztosan odébbállt – nyugtázta a jelentést egykedvűen az ügyeletes tiszt.

Arthur Rostron kapitány, a Carpathia parancsnoka Mrs. Molly Brown-nal a Titanic túlélőitől kapott emlékserleggel Forrás: Wikimedia Commons

Az egyetlen gőzös, ami fogta a Titanic vészjelzéseit, és nyomban teljes gőzzel el is indult a bajba jutott luxusgőzös mentésére, a Cunard társaság RMS Carpathia óceánjárója volt. A Carpathiát 1909-ben vette bérbe a magyar királyi Belügyminisztérium, kivándorlók Amerikába szállítására. A Carpathia éppen New Yorkból tartott Fiumébe, amikor fogta a Titanic vészjelzését. Arthur Rostron kapitány azonnal északnak fordította a hajóját, és nem törődve a jégveszéllyel, teljes gőzzel elindult a megadott pozíciók irányába.

A Titanic túlélőit hősiesen mentő magyar hajóorvos, dr. Lengyel Árpád az RMS Carpathia fedélzetén Fotó: Szabó Gábor - Origo

A Carpathia tisztikarában két magyar is szolgált, Ráth Gusztáv negyedtiszt,

és dr. Lengyel Árpád, a hajó fedélközi orvosa, akinek kulcsszerep jutott a Titanic túlélőinek megmentésében.

A 16 csomós maximális üzemi sebességgel rendelkező Carpathia kazánjait robbanás közeli állapotra felfűtve, sikerült kicsiholni a gépekből a szinte hihetetlen 18 csomós sebességet, de sajnos, már ez sem volt elegendő ahhoz, hogy még időben, a Titanic hullámsírba merülése előtt elérjék a katasztrófa helyszínét.

Valóban a jeges vízbe veszett J. Dawson

A Titanic orra egyre mélyebbre merült a jéghideg óceán vizébe. Amikor hajnali kettő óra öt perckor az utolsó mentőcsónak is eltávolodott a hajótól, a fedélzeten rekedt utasok között kitört a pánik. Mindenki az egyre magasabbra emelkedő tatfedélzet felé sietett.

Kettő óra tizenhárom perckor kialudt a világítás, és sötétség borult a haláltusáját vívó óriásra.

A Titanic ekkor már orral előre erősen megdőlt, a tat nagyjából 23 fokos szögben meredt a feszín fölé. 1912. április 15-én, hajnali kettő óra húsz perckor a hajótest - nagyjából a 3. kémény vonalában - kettétört.

A Titanic 1912. április 15-én hajnali 2 óra 20 perckor merült a mélybe Forrás: Ken Marschall

A Titanic vízzel teljesen elárasztott orr része meredek szögben elindult a sötét mélység felé, miközben a magasba húzta a tatfelőli részt. Amikor a hajógerinc elszakadt, a függőleges helyzetbe került tatrész még talán fél percig, mint egy óriási dugó lebegett a felszínen, majd bugyborékolva és erősen rázkódva szintén megindult a mélység felé.

Ott, ahol eltűnt, nagyot csobbant az óceán.

Több száz túlélő sikoltozott a fagyos vízben, de a félig megtöltött mentőcsónakok közül mindössze csak egyetlen egy, a Harold Lowe ötödtiszt irányítása alatt álló 14-es számú csónak fordult vissza, hogy mentse az embereket.

A Titanic orra a baloldali horgonnyal, 3 821 méter mélyen, az atlanti fenéksíkságon. Jól megfigyelhetők a fémtestre tapadt cseppkőszerű baktériumtelepek Forrás: Elter Tamás archívuma

A mínusz két fok körüli vízben a túlélőkkel gyorsan végzett a hipotermia. Már kezdett világosodni, amikor hajnali négy óra öt perckor befutott a Carpathia, és megkezdte a túlélők fedélzetre emelését. Rostron kapitány dr. Lengyel Árpádot jelölte ki a mentés irányítására, mivel a hajó három orvosa közül egyedül csak Lengyel doktor rendelkezett mentőorvosi gyakorlattal.

Amikor a Carpathia április 15-én hajnalban a helyszínre ért, a Titanic már közel négy kilométer mélyen pihent a hullámsírjában Forrás: YouTube

A magyar orvos volt az első, aki a Titanic mind a 705 túlélőjével találkozott,

hiszen mint a mentés irányítója, ő fogadta a Titanic fedélzetre emelt hajótörötteit. (A magyar orvos a hősies helytállásáért több elismerést és kitüntetést, valamint a túlélőktől számtalan hálálkodó levelet kapott később.) A veszteség rettenetes volt, 705 megmentett kivételével mindenki odaveszett, köztük sok nő és gyerek is, utóbbiak elsősorban a harmadosztályú utasok közül.

A Titanic egyik összehajtható mentőcsónak a Carpathia felé közeledik Forrás: NATIONAL ARCHIVES ONLINE PUBLIC ACCESS

A hírességek közül a hullámsírban lelte halálát John J. Astor, valamint Benjamin Guggenheim, de Smith kapitány, Wide főtiszt, William Murdoch első tiszt, továbbá Moody hatodtiszt is odaveszett.

Az egyetlen magyar származású utas a Titanicról, a brit állampolgárságú Weisz Leopold Forrás: Encyclopedia Titanica/Stvorecz Adrián

Annak a legendának, miszerint több magyar is utazott a Titanic fedélzetén, illetve az óceánjáró híres zenekarának, ami az utolsó pillanatokig játszott szintén lettek volna magyar tagjai, semmi közük sincs a valósághoz.

A filmbeli Jack Dawson Leonard di Caprio szerpjátszásában Forrás: AFP-

A Titanic egyetlen magyar származású utasa, a brit állampolgárságú Leopold Weisz volt,

aki Veszprémben született, és 19 éves korában vándorolt ki Nagy Britanniába. Ő sem élte túl a katasztrófát. Viszont a harmadosztályon valóban utazott egy J. Dawson nevű 23 éves ír kivándorló, aki filmbeli alteregójához hasonlóan a fagyos vízbe veszett.

És az egyetlen fennmaradt fotó az igazi J. Dawson-ról Forrás: Encyclopedia Titanica

Amikor James Cameront szembesítették ezzel, a világhírű rendező is megdöbbent, és váltig állította, nem volt róla tudomása, hogy létezett egy igazi Dawson is.