Cromwellről is formázhatták a legnagyobb meztelen angol óriást

Cerne Abbas-i óriás
A Cerne Abbas-i óriásról készült légi felvétel
A régészek elkezdték felderíteni az 55 méter magas, meztelen óriás alak rejtélyét. A dél-angliai Cerne Abbas település közelében fekvő domboldalba vésett figura eredete és kora ugyanis máig tisztázatlan. Egyes elképzelések szerint még a történelem előtti időkben alakíthatták ki,  ám a legújabb eredmények megdöbbentették a tudományos társadalmat.

Az Egyesült Királyság örökségvédelemmel foglalkozó szervezete, a National Trust munkatársainak új régészeti tanulmánya a Cerne Abbas-i óriás eredetét a középkorra, vagy a késő szász időszakra, esetleg a 10. századra datálta. Mindez azért zavarba ejtő felfedezés a tudomány számára, mert

az első feljegyzés 1694-ből származik az óriásról, a helyiek szerint pedig még ennél is jóval régebbi lehet.

A környéken úgy tartják, hogy az 55 méter magas figura a termékenység szimbóluma.

A Cerne Abbas-i óriásról készült légi felvétel Forrás: Wikimedia Commons/PeteHarlow

– mondta Mike Allen geoarcheológus a LiveScience online tudományos portálnak, aki együttműködött a National Trust szervezettel kutatás során. – A legtöbb régész és történész eddig azt gondolta, hogy őskori vagy középkor utáni az eredete, de nem; úgy tűnik, hogy mindenki tévedett, ami még izgalmasabbá teszi ezeket az eredményeket.

A tudósok mintákat vettek a krétadombon kialakított figura talpából és a könyökéből; ezekből a mintákból kvarcszemcséket vontak ki, amelyeket optikailag stimulált lumineszcenciának nevezett technikával elemeztek. A tudósok ezzel ki tudták számítani, hogy a kvarckristályok mikor kerültek a talajba.

Közeli kép a Cerne Abbas-i óriásról Forrás: Wikimedia Commons/

A felfedezés újra felélesztette a régészek és történészek között régóta fennálló vitát az óriási figura lehetséges jelentésével kapcsolatban.

Korábbi kutatások például kötötték már az óriást az angolszász Helis istenséghez, vagy Oliver Cromwell angol államférfi paródiájaként tekintettek rá,

de az is kiderült, hogy az idők során sokat változott, eredetileg például köpenyt "viselhetett". A kutatók elemzése alapján feltárt dátumtartomány azonban a faragáshoz használt krétát szigorúan a 650-1310 közötti időszakra teszi.

– magyarázta Martin Papworth, a National Trust vezető régésze, hozzátéve, azt még egyelőre nem tudják, hogy az óriás eredetileg tényleg egy isten ábrázolása volt-e.

Munkálatok a Cerne Abbas-i óriásnál Forrás: National Trust

A közelmúltban a tudósok talajmintákat is gyűjtöttek a környéken. Az ezekben talált mikroszkopikus csigamaradványok elemzése szerint a Cerne Abbas-i óriás valójában a középkorból származik: két olyan csigát is azonosítottak, amelyek a 13-14. században jelentek meg Nagy-Britanniában.

A szakemberek szerint az óriást talán az 5. század végén kezdték el építeni, majd a 13-14. században újra felfedezték. Erre azonban egyelőre nincs régészeti bizonyítékuk.

Azt remélik, hogy ha leszűkítik a figura létrehozásának dátumtartományát, akkor többet megtudhatnak arról is, hogy az óriás hogyan változott az idők során. A régészek emellett fontolóra veszik a hasonló elemzések elvégzését Anglia két másik fennmaradt ősi dombfigurájáról: a wilmingtoni hosszú emberről és az uffingtoni fehér lóról.