Alaszkában 70 millió éves bébi dinoszauruszokat fedeztek fel

dinoszaurusz, bébi
Körülbelül 70 millió évvel ezelőtt dinoszaurusz bébik tipeghettek a világ olyan, hűvös régióiban, mint amilyen a mai alaszkai sarkvidék. Egy most publikált tanulmány szerint több mint száz dinoszaurusz csont és fog „váratlan" felfedezése számos új információhoz juttathatja a tudósokat.

Meglepő bizonyítékot találtak a tudósok egy őskori óvodára egy olyan hideg helyen, mint Alaszka. A Current Biology tudományos szaklap szerint 145-66 millió évvel ezelőtt, a meleg krétakorszakban az Északi-sarkvidék területén a havi átlaghőmérséklet körülbelül 6 Celsius fok lehetett itt, és a dinoszauruszok csak az év körülbelül négy hónapjában éltek állandó sötétségben és kellett megküzdeniük a hideg, havas időjárással.

Az alaszkai rideg vidéken is élhettek dinoszauruszok Forrás - illusztráció: Tumblr

– mondta Gregory Erickson, a Florida Állami Egyetem paleobiológusa a LiveScience online tudományos portálnak. – Nem hiszem, hogy ennél északabbra megélhettek volna, mivel a mai Alaszka napjainkra közelebb került az Északi-sarkhoz.

A dinoszaurusz bébik fogainak és csontjainak elemzése után a kutatócsoport megállapította, hogy a maradványok hét különböző dinoszauruszfajhoz tartoztak. A felfedezés eszerint azt is jelzi, hogy

az őshüllők valószínűleg egész évben megéltek ebben a rideg régióban,

mivel a bébik nem sokkal a kikelés után még túl kicsik lehettek az éves vándorlásokhoz.

– magyarázta Erickson. – Ez a tulajdonság lehetővé tette számukra, hogy a hőmérséklet csökkenése ellenére is aktívak maradjanak.

A Nanuqsaurus és az utódjának szemléletes ábrája, amelyek egy szarvas-dinoszaurusz koponya közelében állnak Forrás: James Havens

Az egyetemi hallgatók és a posztgraduális hallgatók több ezer órás munkával járultak hozzá a projekthez. Ennek során ceratopsiák (csőrös dinoszauruszok), a thescelosauridák (az Ornithopoda alrendbe tartozó, változatos méretű növényevő dinoszauruszok) és pachycephalosauridák (a madármedencéjű dinoszauruszok egyik kládja) bébijei kerültek elő. A kutatók emellett találtak ragadozóktól származó maradványokat is, köztük tyrannosauridákat és deinonychosauruszokat.

– mutatott rá Erickson. – De hogy hogyan küzdötek meg az elemekkel, azt egyelőre nem tudjuk.

Hozzátette: néhány kisebb méretű dinoszaurusz talán beleásta magát a talajba és hibernált állapotba került, míg a nagyobb társaik egyszerűen annyira szívósak voltak, hogy "kibírták valahogy", mint egy mai jávorszarvas.