Egy körülbelül 4400 éves múltra visszatekintő, kígyó alakú faragványt fedeztek fel a szakemberek Finnország délnyugati részén, egy tónál. A fadarabot egykor valószínűleg misztikus célokra használhatta egy sámán.

Az 53 centiméter hosszú és körülbelül 2,5 centiméter vastagságú kígyóformát egyetlen fadarabból faraghatták.
Sok rendkívüli dolgot láttam már régész pályafutásom során, ám ennek a figurának a felfedezése teljesen szótlanná tett és borzongást keltett bennem – mondta Satu Koivisto régész, a finn Turku Egyetem posztdoktori kutatója a ScienceAlert online tudományos portálnak, aki a tárgy megtalálásának helyén, Järvensuoban kutat.

Hozzátette: a figura nagyon naturalisztikus, és leginkább egy vízisiklóra (Natrix natrix) vagy egy keresztes viperára (Vipera berus) hasonlít. Mindez azért is érdekes, mivel a viperának fontos szerep jutott a vallásban és varázslatban.

A kígyót egyetlen fadarabból faragták kiForrás: S. Koivisto

Az Antiquity tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint a faragás dekoratív célokat is szolgálhatott, de talán inkább egy sámán által alkalmazott szent tárgy lehetett. Ahogy a tudósok fogalmaztak, „előzetes hipotézisként ésszerűnek tűnik, ha a műtárgyat a vallási szférába helyezzük".

Kiemelték, hogy a történelmi feljegyzések szerint „a kígyók szimbolikus jelentéssel bírnak mind a finnugor, mind a számi kozmológiában, és a sámánokról azt hitték, hogy képesek kígyókká átalakulni". A bot becsült kora azonban jóval ezelőttre, 4400 évre nyúlik vissza.

A csapat emellett számos, halászathoz köthető tárgyat is talált Järvensuo helyszínén, ami arra utalhat, hogy az egykori halászok gyakran járnak ezen a környéken.
Más, a tanulmányban nem közreműködő szakemberek szerint a lelet azt mutatja, hogy a neolitikumban élő emberek nagyon is aggódhattak a túlvilági élet vagy a szellemek miatt. Felvetették, hogy a bot talán egy felajánlás lehetett, amit annak a ténye is alátámaszt, hogy egy vizes élőhelyen, egy tónál fedezték fel.

A helyszínen folyó kutatások és a műtárgy elemzése még folyamatban van. A kutatók megpróbálják azt is meghatározni, hogy vajon milyen fából készülhetett.