Napra pontosan kilencven éve, 1931. július 15-én helyi idő szerint délután 17 óra 20 perckor az Új-Fundland közelében fekvő Harbor Grace repülőtér betonjáról emelkedett a magasba a Justice for Hungary- Igazságot Magyarországnak – nevet viselő egymotoros Lockheed Sirius speciálisan felkészített versenygép, hogy fedélzetén Endresz György és Magyar Sándor pilótákkal, leszállás nélkül Budapestig repüljön. A hatalmas hazai valamint nemzetközi érdeklődés mellett végrehajtott bravúros repüléssel Endresz György és Magyar Sándor egyszerre három világrekordot is felállított: az Atlanti-óceán leggyorsabb átrepülésével, a leghosszabb Amerika-Európa távval, és az 5 570 kilométeres távolság legrövidebb idő alatt történt megtételével. Endresz György és Magyar Sándor vakmerő vállalkozásukkal mindörökre beírták nevüket a magyar és az egyetemes repülés történetébe.

A Wright fívérektől Amelia Erhartig

Az Atlanti-óceán átrepülése ma már hétköznapi esemény, hiszen minden nap több száz menetrend szerinti légi járat teljesíti az észak-amerikai és az európai kontinens közötti távot. Kilencven éve azonban ez még egyáltalán nem így volt: az óceán átrepülése szenzációszámba menő életveszélyes kalandnak számított.

A Wright fivérek hajtották végre a történelem első motoros repülését 1903 decemberébenForrás: Wikimedia Commons/ John T. Daniels /Congress Library

Az 1930-as években az óceánt átrepülő pilóták még ünnepelt hősök, valódi világsztárok voltak a nagyközönség szemében. A Wright fivérek 1903 decemberében végrehajtott első motoros repülési kísérlete után alig negyed századdal később, 1927. május 20-án Charles Lindbergh a világtörténelemben elsőként repülte át leszállás nélkül az Atlanti-óceánt Spirit of St. Louis nevű egymotoros gépével.

A Wright fivérek forradalmasították a repüléstForrás: Wikimedia Commons

Lindbergh repülése talán még az 1969-es Holdra szállásnál is nagyobb eufóriát váltott ki a korabeli közvéleményben; az amerikai pilótát világszerte rettenthetetlen hősként ünnepelték a sikeres óceánrepülése után. Noha az első világháború éveiben a katonai fejlesztéseknek köszönhetően nagyot ugrott a repüléstechnika, de ennek ellenére is,

az 1920-as évek végén illetve az 1930-as évek elején még igencsak gyerekcipőben járt az aviatika.

A „nagy háborút" követő általános ínség, majd az 1929-es gazdasági világválság sem kedvezett a repülőipari fejlesztéseknek, ezért a világháború végéhez képest nem sok változás történt a kor repülőgépeinek műszaki-technikai színvonalában.

Charles Lindbergh Spirit of St. Louis nevű gépe mellett, amellyel 1927-ben elsőként repülte át sikeresen és leszállás nélkül az Atlanti-óceántForrás: Wkimedia Commons /

A 20-as 30-as évek fordulóján a repülőgépek túlnyomó többsége még mindig favázas, vászonborítású, jellemzően egyetlen csillagmotorral hajtott biplán (duplaszárnyú gép) volt,

amelyekkel még gondolni sem lehetett akkora távolság leküzdésére, mint amit az Atlanti-óceán átrepülése jelentett.

A repülőtechnika fejlődésére az Egyesült Államokban az 1920-as években útnak indult repülőversenyek gyakorolták a legnagyobb hatást. E versenyek és országos bemutatók kezdeményezői többnyire olyan világháborús katonai pilóták voltak, akik a „nagy háborút" követő általános leszerelés miatt munka nélkül maradtak.

Amelia Erhart volt az első nő, aki egyedül és leszállás nélkül átrepülte az Atlanti-óceántForrás: Congress of Library

A rendkívül látványos légi bemutatók gyorsan népszerűvé váltak és hatalmas tömegeket vonzottak, ez pedig felkeltette az üzletemberek érdeklődését is, akik kiváló üzleti lehetőséget szimatoltak a „légi cirkuszokban". A repülőgyárak közül elsőként a Lockheed fogott hozzá a kifejezetten versenyre szánt gépek fejlesztéséhez. A minél nagyobb sebesség eléréséért folytatott verseny jótékony hatást gyakorolt a nagy teljesítményű motorok, valamint a minél tökéletesebb aerodinamikájú gépek megépítéséhez.

Amelia Erhart Lockheed Vega típusú gépe, amellyel számos rekordot állított felForrás: Wkimedia Commons / Sergio Caltagirone

Ekkor jelentek meg az első fémből épített  monoplán és korszerű aerodinamikai kialakítással rendelkező gépek, amelyek közül a Lockheed Vega típusú modellje jelentette az első valóban modern gépet, amelyet az Atlanti-óceánt átrepülő első női pilóta, Amelia Erhart tett világhírűvé, számos rekordot felállítva ezzel a típussal.

 Egy emberként mozdult meg az amerikai magyarság a vállakozás sikeréért

Charles Lindbergh sikerén felbuzdulva az 1920-as évek végén egyre több pilóta próbálkozott Lindbergh hőstettének megismétlésével. Ehhez azonban nemcsak az átlagosnál nagyobb teljesítményű, hanem a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb hatótávolságot biztosító repülőgépmotorokra volt szükség.

A Lockheed Sirius típus már alkalmas volt a nagyobb távolságok megtételéreForrás: Wkimedia Commons / Lockheed-Martin

A Lockheed 1929-ben megépített Sirius típusú gépébe szerelt rendkívül modern Pratt & Whitney R 1340 Wasp jelű csillagmotor már lehetővé tette a jelentős távolságok leküzdését is. Lindbergh sikerén felbuzdulva, egy Kanadába kivándorolt volt világháborús hadirepülő, Magyar (Wilczek) Sándor vette a fejébe, hogy Magyarország is váljon az óceánrepülő nemzetek elit klubjának tagjává.

Magyar Sándor és Endresz György az óceánrepülésre átépített Lockheed Sirius típusú gépük előttForrás: AMERICAN HUNGARIAN FEDERATION

A vállalkozáshoz sikerült megnyernie Endresz Györgyöt, aki az első világháborúban sikeres vadászpilótaként, a háború után pedig a német Junkers repülőgépgyár berepülőpilótájaként tett szert komoly repülési tapasztalatokra.

Magyar és Endresz igazi hazafiakként szerették volna bebizonyítani,

hogy a trianoni békeszerződés utáni években a nagyhatalmak által páriaként kezelt Magyarország is rendelkezik olyan felkészült és bátor pilótákkal, akik képesek a világszerte ünnepelt hős, Lindbergh nyomába lépni.

Az óceánrepüléshez egy megfelelően átalakított, nagyobb üzemanyag kapacitással rendelkező Lockheed Sirius látszott a legmegfelelőbb gépnek. A Lockheed vállalkozott is a speciális feladatra szánt Sirius megépítésére, de a gép rendkívül borsos ára csillagászati összegnek számított; Magyar Sándor és Endresz György ennek a töredékével sem rendelkeztek.

A magyar küldöttség távozik a nagy Trianon palotából, a békeszerződés aláírása után. Trianon után páriaként kezelték az országotForrás: Wikimedia Commons

A két pilóta terve viszont annyira fellelkesítette az amerikai magyar emigrációt, hogy hazafias érzületből kiterjedt gyűjtésbe kezdtek. Az adománygyűjtésre a detroiti székhellyel létrehozott American-Hungarian Transatlantic Comitte alapítvány a magyar óceánrepülést népszerűsítő, darabonként egy-egy dollárba kerülő képeslapokat adott ki,

ezek megvásárlásával lehetett támogatni Magyar Sándor és Endresz György vállalkozását.

Az amerikai magyarság egy emberként mozdult meg a vállalkozás sikeréért; 1930 júliusáig 5000 (akkori árfolyamon számított) dollár folyt be az alapítvány számlájára. (Magyarországon ezzel szemben csak 45 dollárt sikerült összegyűjteni.)

Magyar Sándor (a kép jobb szélén) és Endresz György (a kép bal oldalán) óceánrepülők a vállalkozáshoz megspórolt vagyonát felajánló Szalay Emillel, háttérben a "Justice for Hungary"Forrás: Filmhíradó

Ez azonban még mindig nem volt elegendő a nagy álom valóra váltásához, de ekkor egy amerikai magyar hazafi, Szalay Emil az összes megspórolt pénzét - 25 ezer dollárt - felajánlotta a magyar óceánrepülés céljára. Szalay Emli nagylelkű adományának köszönhetően, immár meglehetett vásárolni a speciális Lockheed Siriust, és az óceánátrepülés egyéb borsos költségeihez is megvolt a fedezet.

Egy brit mágnás, aki igazságot követelt Magyarországnak 

1930 nyarán, a magyarság iránt mély szimpátiát tanúsító brit sajtómágnás, Lord Harold Sidney Rothermere a Daily Mail konszern tulajdonosa 10 ezer USA dollár díjat tűzött ki annak a magyar pilótának, aki Amerikából sikeresen Magyarországra repül. A lord még korábban, 1927-ben, a Daily Mail hasábjain vezércikket írt „Magyarország helye a nap alatt" címmel,

amelyben a trianoni békediktátumot élesen kritizálva, igazságot követelt Magyarország számára.

A magyarság ügye iránt elkötelezett brit főrend javaslatára kapta Endresz György és Magyar Sándor gépe a „Justice for Hungary", vagyis az „Igazságot Magyarországnak" nevet.

Lord Rothermere brit sajtómágnás, a magyar ügy elkötelezett támogatójaForrás: Wkimedia Commons

Lord Rothermere fellépésének köszönhetően a magyar óceánrepülés a nemzetközi érdeklődés középpontjába került. A Lockheed Sirius speciális szakértelmet igénylő átépítésére Bánhidi Antal, a kiváló magyar repülőmérnök utazott az Egyesült Államokba. A „Justice for Hungary" hosszas előkészületek és több próbarepülés után

1931 júliusára lett felkészítve az addigi leghosszabbnak számító óceánrepülés teljesítésére.

A két magyar pilóta 1931. július 15-én helyi idő szerint 17 óra 20 perckor startolt el az Új Fundlandhoz közeli Harbor Grace repülőtér betonjáról.

Magyar Sándor, mellette fehér köpenyben Szalay Emil, tőle jobbra Endresz György és a kép jobb szélén Bánhidi Antal repülőmérnökForrás: American Hungarian Federation

Endresz György ült a pilótaülésben, Magyar Sándor pedig navigátorként repülte a Lockheed Siriust. A hosszú és igen veszedelmes repülés során több probléma is felmerült. Nem sokkal a start után meghibásodott a földindukációs iránytű,ez a hiba pedig rendkívüli módon megnehezítette a gép navigálását. A két pilóta azonban úgy döntött, hogy ennek ellenére sem szakítják félbe a repülést.

A Justice for Hungary felkészítése a start előttForrás: American Hungarian Federation

Az időjárási körülmények még jobban megnehezítették a tájékozódást, mivel sűrű felhőtakaró és ködpaplan borult az Atlanti-óceánra. Magyar Sándor azonban nem véletlenül volt kiválóan tehetséges navigátor,

mert a nehézségekkel dacolva nyílegyenesen vezette a gépet a tervezett irányvonalon,

és 13 óra 50 perces repülés után pontosan a repülési terv szerinti ponton érték el Írország partvidékét. Ez volt az első világrekord amit felállítottak; ilyen gyorsan még senki sem repülte át előttük az Atlanti-óceánt.

Tízezres tömeg várakozott Mátyásföldön 

A nehézségek azonban még nem szűntek meg az óceán átrepülésével. Nyugat-Európa fölött erős ellenszélbe került a Justice for Hungary, több zivatarfrontot is ki kellett kerülniük, ami miatt a számítottnál lényegesen gyorsabban fogyott az üzemanyag.

A Lockheed Sirius motorja Győr felett kezdett kihagyni a vészesen lecsökkent üzemanyag miattForrás: American Hungarian Federation

Amikor a Lockheed Sirius megérkezett a magyar légtérbe, Győr felett elkezdett kihagyni a motor a vészes szintre csökkent a repülőbenzin miatt. Az eredeti terv szerint a Justice for Hungary Budapesten, a mátyásföldi reptéren landolt volna, ahol ekkor már tízezres tömeg várta a két hős magyar pilótát.

A Justice for Hungary Felcsút határában, a kényszerleszállás utánForrás: American Hungarian Federation

Bicske térségében azonban még egy utolsót hörgött a motor majd leállt, mert ekkorra az utolsó csepp benzin is elfogyott. Endresz György ekkor siklórepülésbe vitte át a gépet, miközben lázasan kutatott a kényszerleszálláshoz alkalmas terület után. Végül Felcsút határában egy kukoricásra tette le a Justice for Hungaryt.

A veszélyes manőver Endresz hatalmas rutinjának köszönhetően teljes sikerrel járt;

noha a Lockheed Sirius motorburkolata megsérült és a főfutó is kitört, de a két hős pilóta karcolás nélkül szállt ki a gépből. A sikeres kényszerleszállást a helyi postahivatalból sikerült megtelefonálni a fővárosba. Egy órának sem kellett eltelnie ahhoz, hogy a Budapestről sietve Felcsút határába érkezett tömeg hangosan éljenezve, tombolva ünnepelje a két pilótát.

Három világreordot állítottak be egyszerre 

A repüléstörténet e páratlan hőstette nagy nemzetközi visszhangot váltott ki, hiszen a két magyar pilóta által végrehajtott 15. óceánrepülés egyszerre három világrekordot is felállított: Endresz Györgyé és Magyar Sándoré volt az addigi leggyorsabb atlanti repülés, ez számított a leghosszabb leszállás nélkül teljesített útnak, amit időarányosan a leggyorsabban tettek meg.

Mindenhol hangosan ünnepelték a két hős magyar pilótátForrás: American Hungarian Federation

A pilótákat mindenhol zajos ünneplésben részesítették, Bethlen István gróf miniszterelnök és kabinetje pedig a Sándor-palotában tartott fogadást a két magyar repülő tiszteletére.

Betlhelen István gróf miniszterelnök ( a képen középen ülve) Magyar Sándor (a képen balra, ülve) valamint Endresz György ( ülve, jobbra) a Sándor-palotában tiszteletükre adott fogadásonForrás: American Hungarian Federation

Magyar Sándor a sikeres óceánrepülés után visszautazott az Egyesült Államokba,

ahol később fényes karriert futott be a repülőgépiparban.

Endresz Sándor 1932-ben meghívást kapott az óceánrepülők Rómában megrendezett nemzetközi konferenciájára. Május 21-én másodmagával, Bitai Gyula rádiótávírásszal együtt repült az olasz fővárosba. Délután három órakor kezdték el a Littoria reptér leszállópályájának megközelítését.

Endresz Györgyöt leszállás közben halálos baleset érteForrás: Wkimedia Commons /

Besiklás közben - máig ismeretlen okból - Endresz György gépe hirtelen balra billent majd a földnek csapódott. A gép azonnal kigyulladt, a két pilóta pedig a roncsok között lelte halálát. A hős óceánrepülők emlékét a leszállásuk helyén márvány emlékoszlop őrzi Felcsút határában.