Egy új elemzés szerint egy 500 éves, Michelangelonak tulajdonított viaszszobor megőrizhette a híres reneszánsz művész ujjlenyomatát. A mester a kisebb alkotást állítólag egy nagyobb szobor tanulmányozásához készítette, amelyet a Vatikáni Szent Péter bazilikába tervezett, ami azonban soha nem készült el.

A kisebb viaszfigura a „Slave", azaz a rabszolga nevet kapta és jelenleg a londoni Victoria and Albert Múzeumban van. A kurátorok a meleg napokon az intézmény egy hidegebb területére helyezték át a szobrot, majd amikor újra megvizsgálták a tárolt figurát, addig soha nem látott ujjlenyomatot vettek észre a fenekén. A tudósok szerint talán a változó hőmérséklet és páratartalom változtatta meg a szobrocska viaszösszetételét, ami nyilvánvalóbbá tette a az ujjlenyomatot. Úgy vélik, hogy miután Michelangelo alkotta a szobrot, ezért valószínű, hogy az ujjlenyomat az övé.

Michelangelo állítólag egy nagyobb szobor tanulmányozásához készítette, amelyet a Vatikáni Szent Péter-bazilikába tervezettForrás: Victoria and Albert Museum/BBC Two

Izgalmas lehetőség, hogy a nagy Michelangelo egyik ujjlenyomata fennmaradhatott a viaszban – nyilatkozta Peta Motture, a V&A vezető kurátora a LiveScience online tudományos portálnak. – Az ilyen jelek a művész alkotói folyamatának fizikai jelenlétét sugallják, ahol valahogy összeáll az elme és a kéz munkája.

Hozzátette: az itáliai művész számos viaszmodelljét elpusztította, mielőtt meghalt volna. Michelangelo rajzainak és vázlatainak tucatjait égette el két máglyán 1564-ben Rómában, a 88 éves korában bekövetkezett halála előtt. Azt a tudomány egyelőre nem tudja, hogy miért tette, de Giorgio Vasari reneszánsz életrajzíró úgy vélekedett, hogy talán

nem akarta, hogy az emberek megismerjék a munkájába fektetett legfőbb erőfeszítéseket, mivel tökéletes zseniként szeretett volna a köztudatban maradni.

Más elméletek szerint Michelangelo talán a művei másolását szerette volna megakadályozni.

Valószínű, hogy Michelangelo ujjlenyomatára bukkantak a szobronForrás: Victoria and Albert Museum/BBC Two

Mivel Michelangelo munkájának jelentős része megsemmisült, az ujjlenyomat közvetlen kapcsolatot jelentene a művésszel – mutatott rá Motture, kiemelve, hogy szerencsére Michelangelo számos remekműve, köztük a Sixtus-kápolna festményei, valamint Pietà és Dávid szobrai, a nyilvánosság előtt is látható.

A V&A munkatársai azt tervezik, hogy a figura hátulján lévő ujj- vagy hüvelykujjlenyomat eredetiségének bizonyítása érdekében összehasonlítják egy másik ujjlenyomattal, amit az 1530-as, a „Két birkózó" nevű terrakotta szobron találtak, és amelyről már biztosan tudják, hogy az Michelangeloé.