Koffein segíthet a poszméheknek a hatékonyabb beporzásban

poszméh, klímaváltozás
Egy friss tanulmány szerint a reggeli kávéban lévő koffein, amely sokunknak életmentő a nap kezdetén, hasonló dózisú „löketet" adhat a poszméheknek, ami segítheti a hatékonyabb beporzást. Úgy tűnik, a méhek fészkein koffeintartalmú készítménnyel végzett kísérletek segíthetnek a gazdáknak abban, hogy biztosítsák a növények beporzását.

Az éghajlati válság, az élőhelyek elvesztése és a túlzott növényvédőszer használat hatása megterhelte a vadon élő beporzó populációkat, beleértve a méheket, lepkéket, darazsakat, pillangókat, bogarakat és madarakat. Ennek eredményeként

egyes gyümölcstermesztők kénytelenek úgynevezett „menedzselt beporzókra" támaszkodni.

Ezek a praktikus segítők gyakran azonban nem annyira hatékonyak, mint a gazdák szeretnék: néhány rovar egyszerűen nem hagyja el a fészket, míg mások könnyen „elterelik a figyelmüket" a környékbeli növényvilágtól, ami azt jelenti, hogy a termést sem gondozzák megfelelően.

A kutatók emiatt egy új vizsgálatot végeztek, hogy fel tudják mérni, hogy fel lehet-e készíteni a méheket bizonyos szagok megcélzására.

Ennek érdekében a tudósok a koffein, a cukor és a „célvirág" illatának (például az epervirág illata) különleges keverékét alkották meg, amely a méheknek vonzó. Majd kezdődhetett a laboratóriumi kísérlet.

Földi poszméh (Bombus terrestris) Forrás: https://mttmuzeum.blog.hu/2014/01/01/a_2014-es_ev_rovara_a_foldi_poszmeh

– mondta Dr. Sarah Arnold, a Greenwichi Egyetem természeti erőforrások intézetének munkatársa, a tanulmány szerzője a The Guardian online portálnak.

Az új tanulmány szerzői szerint azok a méhek, amelyeknél a koffeintartalmú készítményt használták a fészekben,

nagyobb érdeklődést mutattak az eper illatú „célvirágok" iránt.

A méhek viselkedésének megváltoztatására irányuló korábbi kutatások során a koffeint közvetlenül a virágokra helyezték, de ez nem bizonyult praktikusnak.

A koffein segíthet "felturbózni" a beporzási kedvet Forrás: Jeremy T. Kerr

– mutatott rá Arnold. – A rovaroknak különböző időjárási viszonyokkal kell megküzdeniük, tovább kell repülniük és más kihívásokkal kell számolniuk.

Megjegyezte azt is, hogy még több terepi tesztre lesz szükség, mielőtt ezt a módszert alkalmazni lehetne való világban. Ha az eredmények ott is beválnak, akkor abból „mindenki profitálhat".