A kutyák tudják, mikor hazudnak nekik az emberek

kutya, ember
A kutyák megtanulták értelmezni az emberi gesztusokat
A kutatók új tanulmányukban bizonyították, hogy a kutyák másképp reagálnak a hamis információkra, ha egy ember becsapja vagy félrevezeti őket. Az eredmények azt sugallják, hogy a kutyáknak van egy előzetes „elméletük", amelyet arra használnak, hogy „megmagyarázzák", hogy mire készülnek a gazdáik.

Bár minden kutyatulajdonos úgy gondolja, hogy a kutyája „megérti" őt, az elméletet tudományosan még soha nem bizonyították négylábú társainknál. A korábbi tanulmányok leginkább azt vizsgálták, hogy a kutyák megértik-e a megtévesztést vagy sem, de ezek ellentmondó eredményekkel zárultak.

A kutyák megtanulták értelmezni az emberi gesztusokat Forrás: Xan Griffin/Unsplash

– mondta Ludwig Huber, a Bécsi Kutatóintézet Messerli Összehasonlító Felismerési Egységének vezetője a LiveScience online tudományos portálnak.

Ennek kiderítésére Huber és kollégái 260 különböző korú és tucatnyi, más és más fajtájú kutyát kerestek egy kísérlethez, amely során a kutyáknak két átlátszatlan vödröt mutattak, amelyekbe táplálékot tettek.

A kísérletet végző egyik személy kezdetben mindig egy edénybe rejtette az ételt, ám a tesz második felében áthelyezte a táplálékot a második edénybe, mielőtt elhagyta volna a szobát.

Eközben egy másik személy a látottak alapján elárulta a kutyáknak, hol keressék az ételt. A kísérlet első fázisában a négylábú korábban nem látta, hol rejtőzik az étel, de a kísérlett végző mindig igazat mondott neki erről.

A második fázisban a szerzők tesztelték, hogyan befolyásolta a kutyák vödörválasztását a kommunikátor viselkedése.

Itt rendszerint rossz vödörre mutattak rá, ám a kutyák többsége nem ez választotta.

Néha ösztönösen felismerik a hazugságot Forrás: Hans Surfer Via Getty Images

– magyarázta Lucrezia Lonardo, a Messerli Kutatóintézet doktorandusz hallgatója. – A kutyák valószínűleg „jó akaratú" hibának tekinthették a „félretájékoztatást".

A Proceedings of the Royal Society B tudományos szaklapban publikált tanulmányban a tudósok arra számítottak, hogy a legtöbb kutya esetében az eredmények ellentétes mintáját találják. Úgy gondolták, hogy a kutyák kíváncsiak lehetnek arra, hogy vajon miért javasolta a hozzáértő kísérletező először a rossz tartályt.

A kutatók szerint azonban további kutatásokra van szükség ahhoz, hogy pontosan megvizsgálják a különböző fajták reakcióit a különböző emberi szándékokra.

Ezért új tanulmányokat terveznek annak tesztelésére, hogy négylábú barátaink vajon mennyire képesek megérteni az emberek olyan, mentális állapotait, mint a hazugság.