Felfedezték a Nagy-korallzátony egyik legöregebb korallját

korall
Egy gigantikus, 10,4 méter széles korallt fedeztek fel kutatók az Ausztrália partjai mentén elterülő Nagy-korallzátonyon.

Több mint négyszáz éves az óriási élő korall

Ez a Nagy-korallzátonyon talált legszélesebb korall, egyben 5,3 méterrel az egész korallzátony hatodik legmagasabb ismert korallja - közölték a kutatók pénteken a Scientific Reports tudományos folyóiratban. Az Orpheus-sziget közelében talált bő 400 éves kő- vagy tömbkorall a virágállatok Porites-csoportjához tartozik, felszínének 30 százalékát szivacsok és algák borítják - írta a Douglas megyei James Cook Egyetem Adam Smith vezette kutatócsoportja.

Méretes agykorall a Nagy-korallzátonyon ( a kép illusztráció) Forrás: Photononstop via AFP/Photononstop/Roberto Rinaldi

A Porites-korallok növekedése leginkább a tengerfelszín átlagos hőmérsékletével függ össze,

ennek alapján a kutatók úgy tartják, hogy az óriáskorall évente 1,21 centimétert nőtt. Ebből az következik, hogy életkora 421 és 438 év között lehet, vagyis jóval azelőtt született, hogy az európaiak átkutatták és benépesítették Ausztráliát - írják a kutatók.

A Muga Dhambi nevet kapta

Az Ausztrál Tengertudományi Intézet (AIMS) 436 évre kalkulálta a legöregebb virágállatok életkorát 328 vizsgált Porites-koralltelepen, így a most felfedezett példány a legöregebbek közé tartozik a Nagy-korallzátonyon.

Az ausztrál Nagy-korallzátony a földkerekség leghatalmasabb biogén zátonyegyüttese Forrás:Elter Károly

A hatalmas tömbkorallnak a tudósok a Muga Dhambi nevet adták, amely a térségben élő manbarra őslakosok nyelvén Nagy Korallt jelent.

Muga Dhambi a jelek szerint szerencsésen túlélte azt a 99 korallfehéredést,

amely 1575 óta a Nagy-korallzátonyt sújtotta, és látszólag nem okozott neki kárt az a 46 trópusi vihar sem, amelyet 1858 és 2008 között jegyeztek fel a térségben.

Részlet a Nagy-Korallzátonyról Forrás: Imaginechina/Stringer - Imaginechina/Stringer

Az óriáskorall felfedezői között szerepel egy 17 éves fiatal és Charlie Veron világhírű korallszakértő, aki a világ korallfajainak 20 százalékát fedezte fel.

(Forrás: MTI/dpa)