Halott galaxisokat talált a Hubble, rejtély, mi történhetett

A Hubble és az ALMA által észlelt halott galaxisok
Az univerzum fiatal korából származó halott galaxisokat azonosítottak csillagászok a Hubble űrteleszkóp és az ALMA rádiótávcső-hálózat segítségével - írja az Engadget. Számítások szerint a hat galaxis a csillagformálódás legintenzívebb szakaszának számító időszakban pusztult el, mert rejtélyes okok miatt eltűnt a nyersanyagként szolgáló hideg hidrogéngáz. A tudósok egyelőre nem értik, mi történhetett.

A kutatók erős gravitációs lencse segítségével azonosították a nagyjából 10 milliárd éve kihunyt csillagvárosokat. A jelenség lényege, hogy a galaxishalmazok hajlítják és felerősítik a korai világegyetem objektumainak fényeit, így azok tanulmányozhatóvá válnak.

A vizsgálatok azt is kimutatták, hogy bár a kimúlt galaxisokban nem folyik csillagképződést, ennek ellenére tágultak, amit valószínűleg más galaxisokkal való összeolvadás segített elő.

Nem tudni, mi okozta a hidrogéngáz eltűnését.

Elképzelhető, hogy valamilyen objektum (például egy fekete lyuk) felforrósította vagy villámgyorsan elhasználta a rendelkezésre álló nyersanyagot, ami a galaxisok idő előtti halálához vezetett.

A Hubble és az ALMA által észlelt halott galaxisok Forrás: Image Processing: Joseph DePasquale (STScI)

A szakértők jelenleg is tanulmányozzák a lehetséges forgatókönyveket. A teljes tanulmány a Nature magazin aktuális számában olvasható.

(Engadget)